Debat

NOAH: Øget transportbeskatning er påkrævet

TRANSPORTDEBATTEN: Det kommende års transportpolitik bør indeholde en øget brændstofbeskatning, en genopretning af bilbeskatningen og befordringsservice frem for fradrag for pendling i bil, skriver Ivan Lund Pedersen, NOAH-Trafik.
Foto: colourbox.com
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ivan Lund Pedersen
Trafikkonsulent, NOAH-Trafik

De samlede befordringsfradrag udgjorde i 2011 ca. 14,3 mia. kr. (skattebesparelse 4,8 mia. kr.).

Benzinafgiften er kun 1 kr. og 16 øre højere end for 25 år siden.

Registreringsafgiften for mindre biler er under en fjerdedel af, hvad den ville være, hvis beskatningen ikke var udhulet siden 1990. Også større biler har fået nedsat beskatningen markant.

Fakta

Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Niende udgave af Transportdebatten er samtidig sæsonens sidste før en ny opstart til efteråret. Derfor sætter vi med denne runde paneldebat fokus på, hvad der har rørt sig på transportområdet i det indeværende folketingsår.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres syn på året, der er gået.

Deltag i debatten:

Send dit indlæg til [email protected].

Indenfor det seneste år har der været mange forslag til, hvordan Danmark kunne leve op til miljø- og klimamæssige målsætninger.

Ingen er blevet gennemført. I august 2013 udsendte 7 ministerier f.eks. en rapport "Virkemiddelkatalog. Potentialer og omkostninger for klimatiltag".

Hvis man ser på afgiften på benzin, så er den i dag kun 1 kr. og 16 øre højere end for 25 år siden.

Ivan Lund Pedersen
Trafikkonsulent

På transportområdet var der en række forslag bl.a. forhøjelse af brændstofafgifter med 40 øre / liter, afskaffelse af befordringsfradrag, nedsættelse af tophastigheden på motorveje fra 130 til 110 km/t og kilometerbaseret vejbenyttelsesafgift for person- og varebiler og motorcykler.

Minimal udvikling
Hvis man ser på afgiften på benzin, så er den i dag kun 1 kr. og 16 øre højere end for 25 år siden.

Forslag om 40 øre mere i afgift er derfor meget beskedent.

Finansdepartementet i Norge har, ved at sammenholde benzinprisen med lønniveauet, fundet frem til, at den danske benzin er den billigste blandt 14 undersøgte EU-lande. Benzinen i Polen koster 7-8 gange så meget.

De mindre biler i Danmark er nu billigere end i Tyskland. Det er tilmed, uden at man tager hensyn til de store lønforskelle.

Det skyldes, at registreringsafgiften på disse biler i Danmark er nedsat til under en fjerdedel af, hvad den ville være efter beskatningsreglerne i 1990.

Se mere om beskatning af biler og brændstof i denne henvendelse fra NOAH-Trafik til Trængselskommissionen: http://www.trafikbogen.dk/Transportbeskatningen%20%20TK%20%202012.pdf

Den billige benzin, billigere biler, befordringsfradrag for bilkørsel og høje takster i den kollektive trafik er en miljø- og ressourcemæssig rigtig giftig cocktail.

Resultatet kan aflæses af dagens trafiksituation.

Bilismens sejr
Allerede i 2011 var det samlede befordringsfradrag på ca. 14,3 milliarder kr. Det er steget med 73 % fra 2000 til 2011. Skatteværdien (skattebesparelsen) af dette fradrag udgør ca. 33,7 % eller omkring 4,8 mia. kr.

Størstedelen af dette store beløb antages at blive givet til ensomme kørsler i privatbiler, som tilmed sinker hinanden, erhvervskørslen og den kollektive bustrafik.

Samtidig danner den kortvarige og ineffektive brug af køretøjer og vejarealer grobund for stadige vej- og parkeringspladskrav.

En tænksom bildirektør sagde engang til mig, at mange omtaler befordringsfradrag som mobilitetsfremmende. Det mente han ikke var rigtigt, idet man belønner folk for at køre ud alene på samme tid og forringe mobiliteten.

Martin Lidegaard udgav i 2008 bogen "Sidste udkald - Sådan halverer vi Danmarks CO2-udslip på 10 år". Bogen er stadig aktuel i dag.

I bogen er der bl.a. forslag til, hvordan man kunne få styr på den voldsomme biltrafik. Et afsnit hed: "Pendling i biler - det moderne menneskes idioti".

Lidegaards ide
Han påpegede, hvor ødelæggende det var, at det var blevet så billigt at benytte bil frem for kollektive transportmidler. Han kom med et stribe gode forslag, der kunne rette op på den bilfavoriserende trafikpolitik.

Her vil jeg omtale et af hans forslag:

"Mit forslag er i al enkelhed at lave et befordringsfradrag efter hollandsk model, hvor man kun får fradrag for månedskort til den kollektive trafik. Og nej, det er ikke synd for landboerne. Det er en veldyrket myte, at befordringsfradrag primært kommer landdistrikterne til gavn. Det er forkert. Det nuværende fradrag gør det først og fremmest billigere for velhavende nordsjællændere at cruise i bil nr. to til København. Det er de velkommen til, men hvorfor ligefrem betale dem for det?".

Selvom det sat på spidsen, er det sådan, at borgere fra Region Hovedstaden og Region Sjælland tegner sig for et samlet befordringsfradrag på 6.443 millioner kr. og en fradragsværdi på omkring 2.171 millioner kr.

Pendlere fra Gribskov kommune har f.eks. et befordringsfradrag på 176 mio. kr.

Hvis de penge, som bilpendlerne modtager, i stedet blev brugt til at give alle pendlere en bedre kollektiv trafik, kunne man få tyndet ud i rækkerne af enmandsbiler, der fylder vejene og forpester luften.

Busser og tog kan afskaffe køer
Analyser fra DB viser, at en dobbeltsporet S-bane kan transportere lige så mange pendlere som en motorvej med 32 spor.

Derfor er det f.eks meningsløst at bygge en naturødelæggende motorvej til Frederikssund til over 6 milliarder kroner, når der er en dobbeltsporet S-bane.

Pendlere bosat i Frederikssund kommune har i øvrigt et årligt befordringsfradrag på 179 millioner kr.

For Egedal kommune er tallet 131 millioner. Det var bedre at konvertere fradragene for bilkørsel til f.eks. 5 minutters drift på S-banen og gode busforbindelser. 

De kollektive trafikanter bør, efter dokumentation for indkøb af månedskort eller personligt rejsekort, beholde fradraget.

Det kunne rette lidt op på de prismæssige skævheder mellem stadig billigere bilkørsel og høje kollektive takster. Som bilist kan man i øvrigt nedsætte sine omkostninger ved at finde andre at dele kørslen med.

Det vil også lette presset på vejene.

For år tilbage reklamerere MOVIA på bagenden af nogle af sine busser med "Jeg kan erstatte en kilometer bilkø".

De personer, der sidder i myldretidsbilerne på en kilometer motorvej (2 spor), kan nemlig alle sidde i én bus. Det var klar tale.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00