Norwegian: Giv flere flyselskaber tilladelse til at overflyve russisk luftrum

DEBAT: En ny luftfartsaftale med Rusland kan skabe jobs og vækst i den danske turistindustri. Det skriver Daniel Kirchhoff fra Norwegian og kritiserer, at SAS har eneret til at flyve over Rusland.

Af Daniel Kirchhoff
Informationschef i Norwegian

I 2016 igangsatte Transportministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet arbejdet med en ny dansk luftfartsstrategi. Strategien, der efter planen præsenteres i 2017, skal blandt andet sikre øget tilgængelighed fra Danmark i form af nye internationale ruter.

Videre præsenterede regeringen i slutningen af sidste år også en helt ny turismestrategi. Denne ekspliciterer, at man ønsker at gøre Danmark til et endnu mere attraktivt land for udenlandske besøgende.

Sammenholdt giver disse nye initiativer et klart billede af, at man fra politisk side anerkender, at luftfart og turisme er en vækstmotor for dansk økonomi.

Turister bidrager til en meromsætning på seks milliarder i dansk erhvervsliv
Regeringens strategier matcher godt med Norwegians ambitioner for udviklingen af det i forvejen store rutenet fra Danmark.

Selskabet har en bugnende ordre på mere end 250 fly, og inden for bare tre år vil den nuværende langdistanceflåde øges fra 12 til 42 fly. Derfor er Norwegian rigtig positioneret til at bidrage til at opfylde regeringens fremtidsønsker for dansk luftfart.

Norwegian er allerede i dag solidt forankret i Danmark, hvor selskabet beskæftiger 400 medarbejdere på basen i Københavns Lufthavn. Vi er næststørste operatør i CPH og tilbyder passagerer indenrigsflyvninger samt mere end 60 ruter ud i Europa og resten af verden.

Videre sætter mere end en million turister sig hvert år tilrette i et Norwegian-fly med kurs mod Danmark. En ny rapport fra analysevirksomheden Menon Economics viser, at disse turister bidrager til en meromsætning på seks milliarder i dansk erhvervsliv og danner grundlag for 12.500 danske arbejdspladser.

Med politisk hjælp kan dette blot være begyndelsen.

Støtter udbygning af lufthavn
Københavns Lufthavn (CPH) præsenterede for nylig en udbygningsplan, der skal sikre, at lufthavnen i fremtiden kan øge passagerantallet til 40 millioner årligt. CPH’s ønskeseddel viser videre 17 nye langdistanceruter fra Danmark. De fleste til Asien.

Ifølge Dansk Erhverv oplever kinesisk turisme allerede i dag en stigning på 20 procent. Og med en forventet årlig stigning på seks procent for asiatisk turisme er Asien et af de hurtigst voksende turistmarkeder på verdensplan.

Som ekspanderende flyselskab stiller Norwegian sig positivt over for lufthavnens ekspansionsplaner, og vi er klar til at bidrage til den ønskede passagervækst og ruteetablering mod øst.

Manglende overflyvningsrettigheder bremser dansk vækst
Der er imidlertid politiske udfordringer, der kan medvirke til, at Danmark ikke får mulighed for at indfri det store vækstpotentiale. Udfordringer, der bør findes en løsning på.

På nuværende tidspunkt bremser en 60 år gammel luftfartsaftale mellem Skandinavien og Rusland etableringen af nye Norwegian-ruter østover. I dag tillader aftalen kun, at ét skandinavisk selskab må overflyve Rusland, hvilket er nødvendigt for at komme til Asien. Disse overflyvningsrettigheder sidder SAS på.

Konsekvensen af det for Norwegian lukkede luftrum kan være mærkbar. Danmark risikerer at gå glip af nye ruter til Asien og går dermed også glip af titusindvis af nye turister. Problemstillingen kræver politisk handling, der sikrer mulighed for øget dansk vækst og lige konkurrencevilkår i luften.

Får man en politisk aftale på plads med russerne, står Norwegian klar til at øge engagementet i Danmark betragteligt.

Vi vil lancere nye ruter fra København til Asien, som sikrer, at Danmark får del i det asiatiske turistboom, vi vil se i de kommende år. Det vil skabe øget omsætning og arbejdspladser på hotellerne, i restauranterne, i butikkerne, på attraktionerne – ja, kort sagt i hele den danske turistindustri.

Hvis regeringen ønsker en luftfartsstrategi, der lægger fundamentet for nye internationale ruter til og fra Danmark og dermed øget dansk vækst, så er opfordringen klar:

Der er behov for en ny politisk luftfartsaftale med Rusland, der sikrer, at flere skandinaviske flyselskaber får tilladelse til at overflyve russisk luftrum. Det vil være hjælp til selvhjælp.

Forrige artikel S: Større trafiksikkerhed og bedre vilkår for handicappede S: Større trafiksikkerhed og bedre vilkår for handicappede Næste artikel Anlægsentreprenører: Lad os finansiere nye projekter gennem Sund & Bælt-modellen Anlægsentreprenører: Lad os finansiere nye projekter gennem Sund & Bælt-modellen