Eldrup: Vejen væk fra benzin og diesel er lang og bumpet

INTERVIEW: Det er en stor og svær opgave at sikre udfasningen af fossile biler uden at slå bunden ud af statskassen. Men når først omstillingen er kommet i gang, kan det gå stærkt, vurderer Anders Eldrup som formand for ny afgiftskommission.

Behovet for et elssytem, der understøtter omfattende opladning af elbiler, er et lidt overset problem i den grønne omstilling af bilparken.
Behovet for et elssytem, der understøtter omfattende opladning af elbiler, er et lidt overset problem i den grønne omstilling af bilparken.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Det her er jo ikke noget, der kan laves i en osteklokke. Det er jo noget, som berører stort set alle danskere.

Anders Eldrup
Formand for kommision for grøn omstilling af personbiler

Hensynet til klimaet og statens finanser er på kollisionskurs, hvis de politiske ambitioner om at sikre en grøn omstilling af bilparken skal indfris inden for en ikke alt for fjern fremtid.

Både på den korte bane, fordi det koster statskassen et betydeligt tab hver gang en benzin- eller dieselbil vælges fra til fordel for en elbil, der aktuelt er stort set fritaget fra registreringsafgift.

Og på den længere bane hvor et stigende andel elbiler vil betyde færre løbende indtægter fra ikke mindst brændstofafgifter på benzin og diesel.

Dokumentation

Kommissionens medlemmer

Kommissionen vil bestå af en ekstern formand, Anders Eldrup, og derudover fem eksterne medlemmer: 

  • Brita Bye fra Statistisk sentralbyrå
  • Otto Anker Nielsen fra DTU
  • Ninette Pilegaard fra DTU
  • Mogens Forgerau fra Københavns Universitet
  • Teis Vegge fra DTU.

Ud over de i alt 6 eksterne medlemmer, vil kommissionen bestå af 4 afdelingschefer fra henholdsvis Finansministeriet, Skatteministeriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet samt Energi-, Forsynings- og Klimami-nisteriet. Kommissionen vil kunne indhente bidrag fra eksterne eksperter i det omfang, der vurderes behov herfor.

Derudover etableres der en følgegruppe til kommissionen. Følgegruppen kan fun-gere som nyttig vidensbank for kommissionen. På denne måde vil følgegruppen kunne bidrage med aktuel og relevant viden og sparring til kommissionens arbejde om bl.a. den teknologiske udvikling, incitamenter og økonomiske forhold.

Kommissionen vil få stillet et sekretariat til rådighed bestående af embedsmænd fra Finansministeriet, Skatteministeriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Erhvervsministeriet, Miljø- og Fødeva-reministeriet samt Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Læs kommisoriet her.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00