Debat

Nye tider for dansk transportpolitik?

DEBAT: En blå regering er kommet til, og et nyt folketingsår står for døren. Transportdebatten sætter fokus på, hvad regeringens kurs kommer til at betyde for transportområdet. Mød panelet her.

Transportdebatten spørger et nyt hold af debattører: Hvad kommer en ny, blå regering til at betyde for transportområdet de næste fire år? Hvad er godt, og hvad er skidt i regeringsgrundlaget? Og har Venstre udeladt noget, der burde have været taget med?
Transportdebatten spørger et nyt hold af debattører: Hvad kommer en ny, blå regering til at betyde for transportområdet de næste fire år? Hvad er godt, og hvad er skidt i regeringsgrundlaget? Og har Venstre udeladt noget, der burde have været taget med?Foto: Toke Kristiansen/Altinget
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En ny, blå regering varsler nye tider på transportområdet.

Ser man på regeringsgrundlaget, tyder det på, at der kommer fokus på veje frem for kollektiv trafik. Og så skal Togfonden have et såkaldt serviceeftersyn, lyder det.

Det nye regeringsgrundlag er dog på to punkter stort set identisk med det røde fra 2011. Som den tidligere regering vil Venstre nemlig også gerne gøre mere brug af OPP i forhold til anlægsprojekter.

Og så vil Venstre gennemføre den provenuneutrale omlægning af bilafgifterne, som den røde regering aldrig kom i mål med.

Til gengæld står der intet i regeringsgrundlaget om for eksempel DSB og udbud af jernbanen eller om social dumping på landevejene, som ellers begge var varme emner før valget.

Transportdebatten benytter anledningen og spørger et nyt hold af debattører: Hvad kommer en ny, blå regering til at betyde for transportområdet de næste fire år? Hvad er godt, og hvad er skidt i regeringsgrundlaget? Og har Venstre udeladt noget, der burde have været taget med?

Mød hele panelet her.

Anne H. Steffensen
Adm. direktør i Danmarks Rederiforening. Anne H. Steffensen har en lang karriere som diplomat bag sig, senest som Danmarks ambassadør i London. Hun er uddannet cand.scient.pol ved Aarhus Universitet og har en kandidatgrad fra London School of Economics.

Nikolaj Wendelboe
Nikolaj Wendelboe er formand for Dansk Tog. Han har tidligere været ansat i it-virksomheden NNIT A/S fra 2002 til 2011 – senest som økonomidirektør. I 2011 blev Nikolaj Wendelboe økonomidirektør i Arriva Danmark, hvor han fra 2014 har været administrerende direktør. Han er uddannet cand.polit. ved Københavns Universitet.

Mogens Kjærgaard Møller
Adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik. Mogens Kjærgaard Møller er tidligere vicepolitidirektør i Københavns politi, formand for Politiskolen og kontorchef i Justitsministeriets politikontor. Mogens Kjærgaard Møller er uddannet cand.jur.

Thomas Møller Thomsen
Koncernchef og adm. direktør i Forenede Danske Motorejere (FDM). Thomas Møller Thomsen er tidligere direktør i Ingeniørforbundet, i Kræftens Bekæmpelse og for Amtssygehuset i Gentofte.

Anne V. Kristensen (V)
Næstformand for Regionsrådet i Region Midtjylland og formand for Danske Regioners udvalg for regional udvikling. Anne V. Kristensen har været medlem af Regionsrådet for Region Midtjylland siden 2006 og medlem af bestyrelsen for Danske Regioner siden 2009. 

Per Homann Jespersen
Forsker i trafikplanlægning og trafikpolitik ved Roskilde Universitetcenter. Han er uddannet civilingeniør ved DTU. 

Christian Poll (Å)
Transportordfører. Chrsitian Poll blev valgt ved folketingsvalget i juni. Han er uddannet Civilingeniør ved Danmarks Tekniske Universitet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00