Debat

Produktivitet i lastbilbranchen skal øges

DEBAT: Siden 2000 er produktiviteten faldet med ca. 30 procent i vognmandsbranchen. Det går ud over væksten i Danmark, skriver transportordfører Andreas Steenberg (R) og kommer her med nogle bud på, hvordan produktiviteten kan komme tilbage på rette spor.
Foto: ft.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Andreas Steenberg
Transportordfører (R)

Danmark har ondt i produktivitetsvæksten. Øget produktivitet vil give billigere vareproduktion og dermed større sandsynlighed for, at produktionen kan afsættes, og BNP øges.

Undersøgelser viser netop dette. Langt det største bidrag til dansk vækst kommer fra øget produktivitet. Siden 2000 er produktiviteten faldet med ca. 30 procent i vognmandsbranchen, viser en analyse fra Copenhagen Economics.

I denne uge sætter organisationen ITD fokus på, hvordan vi øger produktiviteten i vognmandserhvervet. Jeg hilser debatten velkommen og har nogle forslag til, hvordan det kunne gøres.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected] 

Større og længere lastbiler 
Større lastbiler vil styrke transportvirksomhedernes produktivitet, fordi den samme mængde gods kan transporteres med færre vognture, færre chaufførtimer og mindre brug af brændstof.

I 2010 blev det besluttet at hæve totalvægten for tre-akslede lastbiler og syv-akslede vogntog. I år afsatte vi flere penge til modulvogntog og til en undersøgelse af yderligere akseltryk. Hvis en lastbil kan transportere mere gods per bil, er det også til gavn for miljøet.

Større lastbiler vil styrke transportvirksomhedernes produktivitet, fordi den samme mængde gods kan transporteres med færre vognture, færre chaufførtimer og mindre brug af brændstof.

Andreas Steenberg (R)
Transportordfører

Et andet initiativ i samme dur er at ændre EU-reglerne, så lastbilproducenterne får mulighed for at producere "snudebiler", der er en smule længere end almindelige lastbiler, men som også har lavere luftmodstand og bedre sikkerhedsegenskaber, uden til gengæld at måtte afgive ladlængde. Det øger også produktiviteten og mindsker CO2-udledningen.

Fair konkurrence 
Sidst men ikke mindst skal vi sikre fair konkurrence. Siden 2010 har EU liberaliseret markedet for lastbiltransport på tværs af landegrænser. Det giver store muligheder for, at danske vognmænd kan vokse og lave store virksomheder.

På den måde kan man planlægge transporten bedre, integrere lagerstyring og opnå andre stordriftsfordele. Det holder priserne nede for vores eksporterhverv og for forbrugerne.

Radikale Venstre er tilhængere af, at EU har liberaliseret markedet, men vi synes, man mangler at give chaufførerne nogle sociale rettigheder ifht. til overnatning, mad og andre forhold, når de rejser rundt i EU.

Derfor er jeg varm tilhænger af et såkaldt chaufførdirektiv, som giver chaufførerne rettigheder på tværs af lande. Men grundlæggende er konkurrence god, for den øger produktiviteten. Og det har vi brug for.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00