Ole Birk: Du kan ikke stole på Socialdemokratiets løfter om bedre veje

DEBAT: Socialdemokratiets historie med løftebrud gentager sig på transportområdet. Valgløfter brydes, og pengene bruges anderledes, end der blev meldt ud. Det er forargende, skriver Ole Birk Olesen (LA).

Af Ole Birk Olesen,
Transportordfører og gruppeformand for Liberal Alliance

Lad os begynde med det helt faktuelle.

Socialdemokratiet vandt regeringsmagten ved folketingsvalget, og ligesom de to foregående gange, hvor det er sket, blev valgsejren hevet i land ved at love vælgerne politik, som Mette Frederiksen og hendes folk vidste, at de ikke ville gennemføre.

Så nu kommer bygen af løftebrud.

Det har vi set før med Socialdemokratiet. Poul Nyrup Rasmussen vandt valget i 1998 ved at udstede en garanti om, at han ikke ville ændre på efterlønnen. Hvorefter han så gjorde det alligevel.

Helle Thorning-Schmidt vandt valget i 2011 ved at udstikke velfærdsløfter for mellem 22 og 39 milliarder kroner mere, end der var dækning for i hendes økonomiske plan 'Fair løsning'. Derfor var hendes regeringsperiode massivt domineret af det ene løftebrud efter det andet.

Og nu gentager det sig så. Tre socialdemokratiske valgsejre på 20 år, alle sikret ved at love politik, som Socialdemokratiet – mens løfterne blev afgivet – vidste, at de ikke ville levere på efter en valgsejr.

Diskussionen om den såkaldte differentierede pension kender de fleste. Det lykkedes Socialdemokratiet i valgkampen at give langt flere vælgere det indtryk, at de ville kunne gå tidligere på pension med Mette Frederiksen som statsminister, end der er penge til i den socialdemokratiske politik.

Men et løftebrud, som har potentiale til at plage endnu flere vælgere endnu mere, er på vej i transportpolitikken.

Transportløfter
Over alt i Danmark sidder folk i kø og langsomkørende trafik på vej til og fra arbejde, især på motorvejene, hvor trafikvæksten har været størst. 

Derfor præsenterede jeg som transportminister sammen med den daværende regering og Dansk Folkeparti i marts en plan for udbygning af transportinfrastrukturen i Danmark. Planen afsatte godt 60 milliarder kroner til helt nødvendige vejinvesteringer i perioden fra 2021-2030, og pengene til planen var fundet. 

Straks planen var fremlagt, meddelte såvel Mette Frederiksen som S-transportordfører Rasmus Prehn, at den blå transportpolitik på vejene stort set ikke var til at skelne fra Socialdemokratiets politik. Der var ikke et eneste vejprojekt i den borgerlige plan, som Socialdemokratiet ikke også ville gennemføre, måtte man forstå.

Andre socialdemokratiske folketingsmedlemmer overbød og meldte i deres lokale medier ud, at ikke alene ville Socialdemokratiet også nybygge og udvide bestemte vejstrækninger i deres respektive valgkredse – S-politikerne mente faktisk, at det skulle ske endnu hurtigere end i de blå partiers plan!

Over alt i landet blev vælgerne i lokal- og regionalmedier og på vælgermøder forsikret om, at de trygt kunne stemme socialdemokratisk ved folketingsvalget, også hvis de gik op i at komme hurtigere på arbejde i bil. 

Det var lige så sikkert, at Socialdemokratiet ville gennemføre de lokalt efterspurgte vejprojekter, som at de borgerlige partier ville. Et regeringsskifte ville ikke trække tæppet væk under et eneste vejprojekt noget sted i landet. Det sagde socialdemokratiske folketingsmedlemmer i alle valgkredse.

Det hele var koordineret af Socialdemokratiets sekretariat. Det kunne man se af det forhold, at nogle S-folketingsmedlemmer udsendte ordret enslydende forsikringer på Facebook om, at en socialdemokratisk regering ville gennemføre de samme vejprojekter, som vi borgerlige ville.

Løfter og penge forsvundet
Hvordan ser det så ud med disse socialdemokratiske valgløfter i dag, hvor regeringsmagten er skiftet fra blå til rød? Løfterne er pist borte.

Knap var valget overstået, før den nyudnævnte transportminister, Benny Engelbrecht, meddelte, at man ikke kunne regne noget valgløfte for sikkert. Han ville indlede forhandlinger med ”et blankt kanvas”, som han sagde det. Uden bindinger fra et eneste socialdemokratisk løfte.

Vi har fået at vide af transportministeren, at pengene til vejene måske skal bruges til noget andet. Der er jo både ”velfærd”, som der skal være mere af, og så er der også hullet i den røde togfond, som skal fyldes.

Desuden vil ministeren lige undersøge, om det egentlig er grønt nok at bygge og udvide alle de veje, og så er der jo endelig også regeringens parlamentariske grundlag, som helst skal være med til at bestemme over transportinvesteringerne, skønt vi ved, at især Enhedslisten er imod at bruge en eneste krone på mere motorvej.

Oveni har såvel Benny Engelbrecht som den nye S-transportordfører Thomas Jensen hævdet, at der jo ikke er flertal for projekterne i den blå investeringsplan længere.

Det har de ret i, hvis Socialdemokratiet ikke står ved partiets valgløfter. Men hvis Socialdemokratiet vil gennemføre, hvad det lovede i valgkampen, så er der et bredt flertal for alle vejprojekterne fra den blå plan: mindst 123 mandater eller 7 ud af 10 folketingsmedlemmer.

Så tilbage står derfor det faktum, at Socialdemokratiet nu igen har vundet et folketingsvalg ved at love vælgerne en politik, som partiet ingen intentioner har om at gennemføre.

Jeg håber, at andre end mig stadig kan forarges over det. Lad os ikke overgive os til kyniske forestillinger om, at ”sådan er politik bare”. Vi bør kunne forvente større ærlighed – også fra Socialdemokratiet.

Forrige artikel EL: Højrefløjen skal indse, at trængsel ikke løses med mere asfalt EL: Højrefløjen skal indse, at trængsel ikke løses med mere asfalt Næste artikel K: Der er 32 milliarder grunde til at investere i infrastruktur K: Der er 32 milliarder grunde til at investere i infrastruktur
  • Anmeld

    Ole Rasmussen · Ingeniør

    Pinligt af Ex. minister

    Pinligt af Ex. minister

    Vælgernes dom var tydeligt - en ny retning ønskes - og derfor skal grundlaget opdateres og tilpasses, og det passer ikke den " ondt ønskende" Ex minister.

    På trm.dk skriver den nye minister d. 23. august 2019 diplomatisk om at samarbejde om fremtidens infrastruktur og d. 30. august svarer Ex ministeren på Altinget.

    Dygtige inden for transport området ved, at brede og afbalancerede forlig, giver robuste planer for DK´s transport og infrastruktur. Og at " pop smarte journalister tror at ekstra blads retorik" giver indflydelse - når vælgerne har konsekvens tilpasset LA´s størrelse … jammen … man får helt ondt af LA´s videre liv i dansk politik.

    Rigtigt mange oplever dagligt at trafikken ikke fungerer på motorvejene - og kun få tror stadigvæk, at flere motorvejsspor er løsningen. Ind til hovedstadsområdet bør hurtige nye magnettog overvejes - og når befolkningen forstår, at det kun tager 35 minutter mellem Århus og København med magnettog … jammen … så ser rigtigt mange hvad magnettog kan give dem af tids gevinster.

    Man får helt ondt af LA - når det går op for borgerne, at der har været fremlagt magnettogs viden under den tidligere regering - Og at Ex ministeren har sat kikkerten for det blinde øje - og presset motorvejs ideer igennem, herunder en tendentiøs analyse vedr. Kattegat.

    Når medierne får analyseret Ex. ministerens journalistiske "larm/spin" - så kan det være at fokus kan komme på at anvende alle transportsystemers muligheder - og at vi i samarbejde får skabt nogle gode transport og infrastruktur løsninger i DK.

  • Anmeld

    Peter Hansen

    Sur gammel ex minister

    Det virker som om, det er gået op for Ole Birk Olesen, at hans tid som Transportminister relativt hurtigt vil gå over i glemmebogen eller måske i bedste fald, vil han blive huske for forsøgsordningen med el-løbehjul.

    Og nu prøver han med de sidste krampetrækninger, at minde omverden om, at han helt bevidst gamblede og lavede en infrastrukturplan, der var baseret på et historisk smalt flertal.

    Konsekvensen blev, at vælger vurderede at både LA som parti, deres politik (herunder infrastrukturplanen) og flere personer i partiet (herunder formanden) ikke var gode nok til at være i Folketinget. Som Ole Rasmussen ovenfor skriver, så er det ved at være pinligt.

    Et spørgsmål til Ole Birk Olesen kunne jo være, når nu han savner sin egen infrastrukturplan så meget, om den stadig skal indeholde Tullebanen og Kim Christiansen omfartsvejen. De samlede 1.300.000.000 kr var jo en lille pris, når nu man lavede en plan til 112.000.000.000 kr.

    Og taget ud fra de øvrige transportordfører bemærkninger og ansigtsudtryk på samrådet forleden, så er Ole Birk Olesens infrastrukturplan snart glemt, og dagsorden rykket videre. Forhåbentlig kommer der en realistisk, bred politisk infrastrukturplan i stedet.

  • Anmeld

    Kirsten Nymann · Frontaktivist i borgervægelsen Nej Til Ring 5 Syd

    Hvad hedder "skrigeskinke" i maskulinum?

    Jeg har fulgt den tidligere transportministers indædte kamp for at oppiske en løftebruds-hetz mod den nye transportminister. Det er forstemmende at se, hvad en af landets topliberalister - der burde have sans for effektivitet - vælger at spilde sin skattefinansierede løn på. Ole Birk Olesen - du afslører en total mangel på evne til afkode valgresultatet. Det ville da være en skandale, hvis Benny Engelbrecht kørte hen over vælgerne i en dieselslugende firehjulstrækker uden drøftelser med regeringens parlamentariske flertal og Folketingets øvrige partier og fortsatte hovedløst med infrastrukturplanerne fra før valget. På samrådet i trafikudvalget tirsdag den 20. august kørte du til gengæld hovedløst frem med, at VLAK-regeringens infrastrukturplan ville være blevet gennemført til punkt og prikke, hvis du sad ved roret. Du sidder ikke ved roret – heldigvis, for vælgerne har sejlet dig agterud. Din infrastrukturplan skal for alt i verden ikke gennemføres til punkt og prikke – for det var en plan uden overordnede målsætninger. Den var et kludetæppe af løsrevne, enkeltstående infrastrukturprojekter, som bar tydeligt præg af en omgang studehandler. I din plan indgik Ring 5 Syd, som er den sydlige del af en ny ringvej nr. 5 i hovedstadsområdet. Alene navnet på den vej bør få klokkerne til at ringe hos personer med en positiv hældningskvotient på læringskurven: når ringvej nr. 1, 2, 3 og 4 ikke har kunne løse trængselsproblemerne i hovedstaden, hvorfor skulle ringvej nr. 5 så kunne løse dem? Flere, bedre, bredere veje skaber mere biltrafik og trækker passagerer ud af den offentlige transport og over i biltrafikken. Derfor reduceres den forkætrede køtid på vejene ikke, når man bygger ny og mere motorvej i hovedstadsområdet. Denne sammenhæng er veldokumenteret i trafikforskningen… og på Ring 3, Køge Bugt-motorvejen og Helsingørmotorvejen for den sags skyld. Ring 5 Syd repræsenterer en forældet tankegang og den er beviset for, at omfartsvejen ved Mariager ikke var en svipser… den var bare én ud af mange politiske studehandler. Liberal tankegang fortjener simpelthen ikke at blive reduceret til en eks-tranportminister, der på tredje uge står naglet til skolegårdens blåmalede hinkerude og råber ”løftebrud”, hver gang gårdvagten går forbi. Ole Birk, du har glemt at se dig over skulderen – for så ville du have konstateret, at dine egne legekammerater har forladt din hinkerude. Jeres legeaftale er løbet ud i sandet. Du vil lege med biler, men vennerne i dit legehjørne synes, at dine biler er for gammeldags. De har lyst til at afprøve andre slags legetøj sammen med de andre børn i skolegården. Selv gårdvagten er blevet træt at af høre på din skingre tone. Jeg mangler ordet for Skrigeskinkens maskuline sidestykke.

Banedanmark er storforbruger af Roundup

Banedanmark er storforbruger af Roundup

JERNBANE: Banedanmark er en af landets største forbrugere af den omdiskuterede sprøjtegift Roundup, og trods udsigt til et muligt forbud er brugen ikke faldet i en årrække. Støttepartier kræver handling fra minister.