Debat

Professor: Registreringsafgiften er et dyrt grønt instrument

TRANSPORTDEBATTEN: Nogle måder at opnå CO2-reduktioner på er meget dyrere end andre. Og registreringsafgiften er et meget dyrt instrument, simpelthen fordi den allerede er meget høj, skriver Mogens Fosgerau, professor ved DTU Transport.

GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mogens Fosgerau
Professor, DTU Transport

Den danske registreringsafgift er meget høj sammenlignet med andre lande. Det betyder, at vi har markant færre biler, mindre trængsel, mindre forurening og mindre CO2-udledning, end vi ellers ville have haft. Er det så godt?

Hvis trængsel og miljø var det eneste, der betød noget, så var sagen klar. Så kunne registreringsafgiften ikke blive høj nok!

Men trængsel og miljø er jo ikke det eneste, der betyder noget.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Tiende udgave af Transportdebatten er sæsonens første. I denne udgave sætter vi fokus på bilafgifter. 

Forskere, kommissioner og tænketanke har med jævne mellemrum peget på, at det eneste rigtige vil være at indføre roadpricing, så man betaler for at bruge bilen i stedet for at betale for at eje den. Det vil for alvor afhjælpe trængsel og gavne miljø og klima, lyder argumentet. Men regeringen siger nej. Og det gør næsten hele Folketinget.

Tilbage står, at der er grundlæggende enighed om, at de nuværende afgifter ikke er indrettet på den mest hensigtsmæssige måde. 

Transportdebatten sætter derfor fokus på, hvordan bilafgifterne bør indrettes. I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører give deres besyv med. 

Deltag i debatten: Send dit indlæg til [email protected].

For at mene noget ædrueligt om, hvordan fx bilbeskatningen bør indrettes, er man nødt til at tage hensyn til bilismens positive effekter. Der er jo gode grunde til, at folk gerne vil betale så mange penge for at køre i bil. Det handler om, hvor man kan bo og arbejde, hvad man kan lave i fritiden, hvor børnene kan gå i skole osv.

På et større plan handler det også om arbejdsmarkedet, om beskæftigelse og produktivitet.

Som forsker giver jeg ikke anbefalinger til højre og venstre ud fra, hvad jeg nu måtte synes.

Mogens Fosgerau
Professor

Samfundsøkonomisk analyse
Når vi snakker om registreringsafgiften, så rører vi ved de offentlige finanser, fordelingspolitik i mange dimensioner, miljø, arbejdsmarkedet osv. Det handler således om at prioritere mange indviklede og modsatrettede hensyn, hvilket jo er helt politisk.

Den samfundsøkonomiske analyse er en måde at sammenfatte de mange konsekvenser af fx at ændre i registreringsafgiften.

Analysen er baseret på de præferencer, som husstandene afslører gennem deres adfærd. Den tager hensyn til miljø, klima, og de offentlige finanser på helt samme måde. Analysen er den bedste mulighed, jeg har som forsker, for at stille information til rådighed for den politiske proces, uden at jeg selv skal prøve at agere politiker.

Man kan kritisere analysen på mange måder. Den er selvfølgelig ikke en eksakt beskrivelse af virkeligheden, forbrugerne er ikke pinligt rationelle, etc.

Dyrt instrument
Men øvelsen går netop ud på at forsimple, fange de væsentligste mekanismer, således at det overhovedet bliver muligt at lave en sammenfattende vurdering af en politik, som bygger på noget, man kan måle.

Jeg betragter det som helt useriøst at afvise analysen, uden at stille noget i stedet.

Som forsker giver jeg ikke anbefalinger til højre og venstre ud fra, hvad jeg nu måtte synes.

Jeg kan bruge den samfundsøkonomiske analyse til fx at vise, at nogle måder at opnå CO2-reduktioner på er meget dyrere end andre. Og her er registreringsafgiften klart et meget dyrt instrument, simpelthen fordi den allerede er meget høj.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mogens Fosgerau

Professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet
cand.scient.oecon. (Aarhus Uni. 1990), ph.d. i matematik (UCL 1992)

0:000:00