R: Finanslov skal jagte kur mod flyskam

DEBAT: Danskere skal ikke vende hjem fra rejsen med flyskam. I stedet bør vi beskatte flyselskaberne og investere i at rejse skov og udvikle mere grønt brændstof, skriver Andreas Steenberg (R)

Af: Andreas Steenberg
Medlem af Folketinget og transportordfører for Radikale Venstre

Hjemvendt fra sommerferie slæber flere ud over eksotiske oplevelser også en snert af flyskam med retur i bagagen. Et nyt ord, som ikke bliver mindre relevant de kommende år.

Selvom det nok for de færreste er nyt, at vores flyrejser gør ondt værre, når det gælder klimaregnskabet, er den udtalte dårlige samvittighed over at booke en flybillet noget, jeg ikke hørte i samme omfang for bare få år siden.  

Jeg tror ikke, verden er bedst tjent med, at vi stopper med at flyve. Og trods klimasamvittighed og flyskam fortsætter antallet af flypassagerer også med at stige.

Så vi skal hellere finde en kur mod den nagende samvittighed og en løsning på den store klimabelastning, som fly udgør.

CO2-afgift på flyture
Efterårets finanslovsforhandlinger bør være første stop. Øverst på Radikale Venstres agenda, når det kommer til transporten, står målet om at sikre, at den bliver grønnere, og CO2-udledningen fra vores færden nedbringes.

Det kræver, at vi tager grundlæggende fat og tyr til nye metoder. Her er det ikke nok at lave aftaler om mere el på veje og skinner. Flyene er fuldstændigt afgørende for at komme med.

Derfor har vi Radikale Venstres forslag om en CO2-afgift på fly, der afgår fra danske lufthavne, med til bordet.

Med vores model skal flyselskaberne helt konkret betale 250 kroner per ton CO2, de udleder på en flyvetur, dog kun på de første 1.500 km, så vi undgår, at flyselskaberne tilføjer en mellemlanding i Polen på vej til Bangkok og derved udleder endnu mere CO2.

Flyrejser skal rejse skov
Vi foreslår ikke en CO2-skat på flyrejser for at straffe folk, der flyver, på pengepungen. Vores model skal først og fremmest give flyselskaberne bevæggrund til at flyve grønnere.

Jo mere klimavenligt de flyver, des lavere afgift og dermed også des større konkurrencefordel. På den måde kan vi hjælpe branchen med at sætte turbo på den grønne omstilling.

Indtægterne fra afgiften vil vi bruge på at plante skov i Danmark, som kan optage den CO2, vores flyrejser udleder, og til at forske i nye grønne brændstoffer, så vi kan få grønne fly og i fremtiden rejse uden dårlig samvittighed.

Det er vores bud på en grøn kur mod flyskam. Der er langt igen, men hvis vi skal lykkes med det månelandingsprojekt, det er at opnå en 70 procent CO2-reduktion i 2030, skal man turde træde nye veje med ambitiøse skridt. 

 

Forrige artikel S: Transportministeriet skal være et grønt ministerium S: Transportministeriet skal være et grønt ministerium Næste artikel SLD: Ny kommissær skal levere grøn omstilling på transportområdet SLD: Ny kommissær skal levere grøn omstilling på transportområdet
Banedanmark er storforbruger af Roundup

Banedanmark er storforbruger af Roundup

JERNBANE: Banedanmark er en af landets største forbrugere af den omdiskuterede sprøjtegift Roundup, og trods udsigt til et muligt forbud er brugen ikke faldet i en årrække. Støttepartier kræver handling fra minister.