Debat

Reform af bilafgifterne er mulig

DEBAT: Der er brug for en moderne, teknisk baseret afgift, der belønner grønne bilister og beskatter de værste benzinslugere, skriver Morten Brønnum Andersen, chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance. Det er ikke umuligt, skriver han, og peger på Norge som foregangsland.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Brønnum Andersen
Chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance

Det skal være billigere at købe en energirigtig bil, hedder det i regeringsgrundlaget. Derfor vil regeringen fremsætte forslag til en provenuneutral reform af afgifterne på personbiler. Bilbeskatningen er et helt afgørende rammevilkår for indpasningen af biler, der kører længere på literen - eller helt eller delvist har skiftet benzin og diesel ud med elektricitet.

Derfor bakker Dansk Elbil Alliance helt og fuldt op om regeringens ønske om en omlægning af bilbeskatningen. Der er i høj grad brug for at få udskiftet den nuværende værdibaserede afgift med en moderne, teknisk baseret afgift, der belønner bilister, som vælger grønt, og som omvendt skruer op for beskatningen for de værste benzinslugere.

Tag ved lære af Norge
Hvad vi til gengæld skal passe på med, er at skyde omlægningen ned, allerede inden vi har bragt den på banen. Alligevel er det den linje, DTU professor Mogens Fosgerau lægger for dagen i artiklen "Reform af bilafgifterne er nærmest umulig" i Altinget den 20. februar (se her). Det er store ord - en omlægning er ikke simpel, javel, men at noget er vanskeligt, betyder ikke, at man skal undlade at gøre det. Ikke mindst fordi det er det åbenlyst rigtige at gøre.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Tag blot ved lære af Norge, der indtil for relativt få år siden havde den mest CO2-udledende bilpark i Europa og i dag er blandt de reneste. Nordmændene har formået at gennemføre en grøn, provenuneutral omlægning af bilbeskatningen til tekniske kriterier, hvor kommende bilejere ved køb af biler bliver beskattet ud fra følgende fire tekniske parametre: udledning af CO2, NOx, bilens effekt samt vægt.

Den norske beskatning er udformet smart, hvilket betyder, at biler med den laveste CO2-udledning oplever en negativ beskatning på CO2-parameteret. Beskatningen stiger så progressivt, jo mere bilen udleder.

Den danske bilafgiftsmodel forhindrer udbredelsen af nye grønne teknologier, hvilket er uhensigtsmæssigt set ud fra et samfundsmæssigt synspunkt. Det skal ændres, hvis der på personbilområdet for alvor skal ske et bidrag til CO2-reduktionerne.

Morten Brønnum Andersen
Chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance

Dansk afgiftsmodel begrænser grønne teknologier
I Danmark lavede man en mindre tilpasning af bilbeskatningen i 2007. Beskatningen er fortsat primært baseret på bilens pris. Men nu blev der i stedet tilføjet en ordning, hvor de biler, der kører over 16 km/l, får et fradrag på 4.000 kroner for hver kilometer, en bil kører længere på literen. Denne grænse er efterfølgende ikke blevet tilpasset, hvorfor selv biler, der er relativt mindre benzinøkonomiske, får et fradrag.

Det bidrager til, at vi i dag er i den bizarre situation, at vi står med et rekordsalg af nye biler, et historisk lavt provenu til statskassen samt høje administrative omkostninger hos importører, forhandlere og Skat.

Den danske bilafgiftsmodel forhindrer udbredelsen af nye grønne teknologier, hvilket er uhensigtsmæssigt set ud fra et samfundsmæssigt synspunkt. Det skal ændres, hvis der på personbilområdet for alvor skal ske et bidrag til CO2-reduktionerne.

Teknisk baseret bilbeskatning
Norge har vist vejen. Vi kan kun anbefale, at danske politikere og embedsmænd ser mod nord og lader sig inspirere af den moderne, teknisk baserede bilbeskatning, hvor man beskatter biler på baggrund af få, objektive kriterier og løbende strammer prisen for udledningen, i takt med at bilerne bliver stadig mere effektive. Det har skabt et moderne, fremtidssikret beskatningssystem. Men det kræver, at man har modet og virkelysten til at gøre en forskel.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00