Regeringen sløjfer ’terrorpulje’ til små lufthavne

LOVFORSLAG: Efter kritik fra Dansk Luftfart og SAS har regeringen besluttet at droppe pulje til investeringer i security i mindre lufthavne. En massiv skuffelse, lyder det fra jyske lufthavne.

Foto: Frank Rumpenhorst/AP/Ritzau/Scanpix
Kim Rosenkilde

Der kommer alligevel ingen pulje til at understøtte landets mindre regionale lufthavnes investeringer i security.

I hvert fald ikke på den korte bane, hvis det står til regeringen.

Den nye pulje var ellers en del af udkastet til et lovforslag, som skulle implementere flere dele af regeringens luftfartsstrategi. Men i det endelige lovforslag har regeringen pillet puljen ud.

Dokumentation

Safety-bidrag

Safety-bidrag er betalingen for Trafikstyrelsens funktionstilsyn med civil luftfart, og bidraget erstatter tidligere ordninger med årsafgifter og årsgebyrer. Grønland og Færøerne er ikke omfattet af ordningen med safety-bidrag.

Safety-bidraget betales, når der benyttes et luftfartøj, der er godkendt til mere end ti passagersæder eller har en maksimal startvægt på mere end 5.700 kg, samt når flyvningen afgår fra en dansk flyveplads, hvis benyttelse til flyvning står åben for offentligheden (lufthavne).

Luftfartsselskaberne betaler safety-bidrag på 5,25 kroner for hver passager, selskabet befordrer. Det reduceres i 2018 til 4,75 kroner.

Kilde: Trafikstyrelsen


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00