Debat

Region Hovedstaden: Pilen peger mod mere kollektiv og grøn transport

DEBAT: To tendenser vil præge fremtidens transport i hovedstadsområdet: Førerløs kollektiv transport og større klimabevidsthed. Det skriver Claus Bjørn Billehøj, der er udviklingsdirektør i Region Hovedstaden.

Flere S-tog skal binde hovedstadsområdet bedre sammen i fremtiden, skriver Claus Bjørn Billehøj fra Region Hovedstaden.
Flere S-tog skal binde hovedstadsområdet bedre sammen i fremtiden, skriver Claus Bjørn Billehøj fra Region Hovedstaden.Foto: Colourbox
Anders Redder
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Claus Bjørn Billehøj
Direktør for regional udvikling, Region Hovedstaden

Hvordan kommer trafikken til at se ud i hovedstadsområdet i fremtiden? Det er umuligt at spå om, men ny rapport peger på de vigtigste tendenser, de såkaldte megatendenser.

En god og sammenhængende kollektiv transport bliver også et behov i fremtiden.

En megatendens er, at vi kommer til at se mange flere førerløse biler og busser som en del af gadebilledet. De udnytter vejkapaciteten bedre og kan derfor indgå som en del af svaret på den enorme trængselsudfordring, som hovedstadsregionen står over for. Men at satse på førerløse biler alene er langt fra nok, konkluderer rapporten.

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

Allerede i dag spilder vi tilsammen cirka 10 millioner timer årligt i kø i trafikken i hovedstadsområdet. Det går ud over det gode liv, når vi skal bruge tiden på at holde i kø i stedet for på at hente børn, arbejde eller fritidsaktiviteter.

Det tal forventes at være fordoblet inden for ti år, fordi flere flytter til hovedstadsområdet.

Vi skal skabe en stærk og sammenhængende infrastruktur, hvor de forskellige former for kollektiv transport hænger ordentligt sammen. 

Claus Bjørn Billehøj
Direktør for regional udvikling, Region Hovedstaden

Mere klimavenlig transport
Derfor vil der fortsat vil være behov for at optimere den kollektive transport som S-tog, lokaltog og den kommende letbane langs Ring 3, konkluderer rapporten. Det vil sige transport, der med stor effektivitet kan transportere mange passagerer ind og ud af de indre bydele og på tværs af de trafikale korridorer.

En anden megatendens er, at klimaforandringer giver en større bevidsthed om at udnytte ressourcerne bedre – og her kommer klimavenlig transport til at spille en endnu mere central rolle.

Her i regionen arbejder vi for at fremme en grøn og innovativ region med mindre CO2-udledning.

Målet er, at transportsektoren skal være helt fri for fossile brændstoffer i 2050. Vejtransport står for 75 procent af transportens CO2-udledning. Hver gang valget falder på cyklen eller den kollektive transport i stedet for bilen, er vi på rette vej.

Kollektiv transport skal være et reelt alternativ til bilen, og derfor skal vi skabe en stærk og sammenhængende infrastruktur, hvor de forskellige former for kollektiv transport hænger ordentligt sammen. Den førerløse teknologi skal tænkes sammen med den kollektive transport i fremtiden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus Bjørn Billehøj

Partner, Mobilize Strategy Consulting
cand.scient i kulturgeografi (Københavns Uni. 1999)

0:000:00