Debat

Regionsrådsformand og syv borgmestre: Reducer trafikstøjen, hvor den plager mest og flest

Infrastrukturforhandlingerne nærmer sig sin afslutning. Parterne skal huske, at trafikstøj er et alvorligt og voksende samfundsproblem, som skal bekæmpes, hvor den plager flest. Sammen bør vi udvikle nye løsninger også på den eksisterende infrastruktur, skriver regionsrådsformand og borgmestre. 

Der skal prioriteres ud fra hjælp til de støjbelastede borgere fremfor, at det primært er nye infrastrukturprojekter, der udløser investeringer i støjreducerende tiltag.
Der skal prioriteres ud fra hjælp til de støjbelastede borgere fremfor, at det primært er nye infrastrukturprojekter, der udløser investeringer i støjreducerende tiltag.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi nærmer os afslutningen på forhandlingerne om infrastrukturplanen. Og det er afgørende vigtigt for os og borgerne i vores kommuner, at parterne omkring bordet nu husker, at trafikstøj er et alvorligt og voksende samfundsproblem. Faktisk er 1,3 millioner danskere generet af trafikstøj.

Afsendere
  • Steen Christiansen, borgmester, Albertslund Kommune  
  • Kent Magelund, borgmester, Brøndby Kommune  
  • Trine Græse, borgmester, Gladsaxe Kommune  
  • Helle Adelborg, borgmester, Hvidovre Kommune  
  • Ole Bjørstorp, borgmester, Ishøj Kommune  
  • Marie Stærke, borgmester, Køge Kommune  
  • Henrik Rasmussen, borgmester, Vallensbæk Kommune 
  • Sophie Hæstorp Andersen, regionsrådsformand, Region Hovedstaden  

Især omegnskommunerne langs de store indfaldsveje ind mod København er plaget af støjen fra vejtrafik, og mere end 50 procent af de boliger, der i dag er støjbelastede på grund af støj fra statens veje, ligger i hovedstadsområdet.  

Trafikmængden bliver ikke mindre
Infrastrukturudspillet indeholder et markant løft af indsatsen for at bekæmpe trafikstøj. Tre milliarder kroner for at være præcis. Det er en god start, men problemets omfang er imidlertid større, og vil kræve yderligere finansiering at løse. Regeringen har med sit udspil vist, at trafikstøj anerkendes som samfundsproblem, og at tiden er inde til øget handling med flere milliarder afsat end tidligere. Det er positivt og helt nødvendigt. 

Trafikstøjen i omegnskommunerne skabes af trafikken fra hele Sjælland og ind mod København. Og trafikmængden bliver ikke mindre. Alene i Region Hovedstaden forventes der en befolkningstilvækst på cirka 124.000 personer de næste ti år.

Byudvikling med støjhensyn, hastighedsnedsættelser på strækninger langs boligområder, asfalt med støjreducerende effekt og støj-stærekasser, er alle virkemidler, der kan bidrage til løsningen

regionsrådsformand og syv sjællandske borgmestre
Se afsendere i faktabok

Omegnskommunerne til København forventes derfor at opleve nogle af landets største stigninger i trængsel på motorvejene frem mod 2035. Vi må stå sammen om et princip om at investere i de projekter, der løser problemet og hjælper flest borgere. Og princippet bør indgå i beslutningsgrundlaget, når placeringen af investeringerne skal besluttes.  

Hjælp til støjplagede borgere nu  
Mange støjbekæmpelsesprojekter for eksisterende veje kan relativt enkelt sættes i gang. Vores omegnskommuner, Region Hovedstaden og Gate 21 har samarbejdet om at bekæmpe trafikstøj i en årrække. Sammen har vi skabt Silent City Living Lab, der har lavet innovative løsninger til støjafskærmning sammen med forskningen, virksomheder og andre aktører. Vi ved derfor, at tiltagenes effekter hurtigt vil være mærkbare og betydelige for borgerne.  

De foreslåede motorvejsprojekter vil ikke alene få konsekvenser i nye områder, men også have afledte effekter for de eksisterende strækninger. Der skal prioriteres ud fra hjælp til de støjbelastede borgere fremfor, at det primært er nye infrastrukturprojekter, der udløser investeringer i støjreducerende tiltag.  

Samarbejde med kommuner og regioner  
Vi vil tage varmt imod en national indsats om øget samarbejde med kommuner og regioner om både udvikling, afprøvning og skalering af støjbekæmpende løsninger. En indsats, der kan bidrage til udbredelse og skalering af nye løsninger på den komplekse problemstilling, hvor alle virkemidler skal i brug for at nedbringe trafikstøjen og øge by- og livskvaliteten.

Og det er vigtigt for os at der specifikt sættes penge af til udvikling. Silent City er velafprøvet til at teste, demonstrere og udbrede flere nye løsninger til bekæmpelse af trafikstøj, som vi meget gerne stiller til rådighed.  

Byudvikling med støjhensyn, hastighedsnedsættelser på strækninger langs boligområder, asfalt med støjreducerende effekt og støj-stærekasser, er alle virkemidler, der kan bidrage til løsningen.  

Det er også positivt, at der er flere elementer i infrastrukturudspillet, som kan reducere trafikstøj, og vil bidrage til løsningen – herunder at der satses på kollektiv transport, cykling og grøn mobilitet. Det ser vi gerne endnu mere af.  
Trafikstøj er et samfundsproblem, som er for dyrt ikke at løse.  

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00