Debat

S: Lad ikke togene køre helt af sporet

DEBAT: Det er på tide at give de danske jernbaner en højere politisk prioritet, skriver transportordfører Rasmus Prehn (S). Han vil se investeringer og en langt bedre organisering af arbejdet på skinnerne.

De danske jernbaner skal bringes up to date, og det kræver investeringer og en bedre organisering af samarbejdet mellem Banedanmark og DSB, skriver Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn.
De danske jernbaner skal bringes up to date, og det kræver investeringer og en bedre organisering af samarbejdet mellem Banedanmark og DSB, skriver Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn.Foto: ft.dk
Line Jenvall
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rasmus Prehn,
MF og transportordfører for Socialdemokratiet

Jeg håber ikke, jeg er den eneste, der tager mig den frihed at læse den satiriske side Rokokoposten og skraldgrine af den. Uden humor bliver det hele lidt for alvorligt og kedeligt. Som politiker er det også vigtigt, man kan grine af sig selv. 

Her i weekenden brillerede Rokokoposten virkelig igen. Humor af høj klasse. Denne gang med en geolog, Rikke Smed, der kan forklare, hvorfor det er helt og absolut umuligt at lægge jernbaneskinner på det pandekageflade Fyn. 

Der er alvor bag
“Hvis man ser på Fyns flade terræn og banens nærmest lineallige sporføring, bør det være åbenlyst for alle, at Banedanmark er på en stort set umulig opgave,” siger geolog Rikke Smed og fortsætter: “Prøv at se på Østrig og Schweiz. De skal bare sprænge sig gennem bjerge og bygge broer over slugter, når de vil etablere bjergbaner. Fyn er til sammenligning flad som en pandekage, og strækningen er snorlige,” siger hun, mens hun kaster et misundeligt blik på et geologisk kort over Alperne.

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg til [email protected].

Satiren illustrerer på sylespids og knivskarp måde, hvor himmelråbende vanvittigt det er, at vi i Danmark ikke magter noget så simpelt som at lægge jernbaneskinner på en lige strækning over flade Fyn, mens de i alpelande som Schweiz og Østrig formår at have et af verdens allermest velfungerende jernbanesystemer, selv om deres geologiske alpeforhold må være adskillige gange mere besværlige at anlægge jernbane i. 

Vi kan grine af det. Men det er jo alvorligt nok. 

For det første skal arbejdet organiseres langt bedre og mere målrettet. For det andet må vi investere i jernbanesystemet, så det i det mindste kan blive synkront med den tid, vi lever i.

Rasmus Prehn
Transportordfører for Socialdemokraterne

Togene skal følge med tiden
Dansk jernbane har været et af verdens mest velfungerende systemer. Noget vi virkeligt har kunnet være stolte over. Men i løbet af de sidste 30-40 år har det fået lov at miste terræn på grund af manglende politisk prioritering og elendig organisering.

 At stige på toget i dag er nærmest som at stige ind i en tidslomme fra 70’erne.

Derfor er der behov for mindst to ting i dansk jernbanepolitik. For det første skal arbejdet organiseres langt bedre og mere målrettet. For det andet må vi investere i jernbanesystemet, så det i det mindste kan blive synkront med den tid, vi lever i.

Samarbejdet må koordineres politisk
Tilsyneladende er der ikke noget velfungerende samarbejde imellem DSB og Banedanmark. Noget tyder på, at den ene ikke ved, hvad den anden laver - og omvendt. Og i hvert fald holder de sig ikke tilbage med at beklage sig over hinanden. 

Politisk må vi sikre langt bedre koordination, så eventuelt sporarbejde kan organiseres langt bedre og mere effektivt, hvor en gammel gangtunnel under jernbanen ikke pludselig kommer på tværs af Banedanmark, som noget de ikke vidste fandtes, og så DSB får ordentlig besked om, hvor længe de skal være i nødberedskab og ikke pludselig glemmer at få lokoføren med hen i det tog, der kører på anden side af et sporarbejde. 

”Lokoføren er på vej fra Odense til Nyborg i en taxi”, har det lydt lidt for mange gange i togets højtalere de sidste mange uger. 

Togfonden er en god investering
Det siger sig selv, at der må investeres i fremtiden. Den tidligere socialdemokratiske regering fremlagde Togfonden. Den har Venstre brugt mange kræfter på at skyde ned, da der ifølge regeringen mangler 15,5 milliarder kroner som følge af faldende oliepriser. 

Det er bestemt også et stort beløb her og nu, men i det lange løb er det ikke en uoverstigelig opgave at finde midlerne. Ifølge Finansministeriet svarer en indtægt på 200 millioner kroner årligt til det hul, der ifølge regeringen er i Togfonden. De penge kan vi godt finde, hvis regeringen også lægger sig i selen. 

Tilsyneladende anerkender regeringen dog slet ikke regnestykket, hvilket må siges at være kontroversielt. Logikken bag regnestykket er ellers simpel og kan i bund og grund koges ned til følgende: Er det bedst, at statskassen får 1.000 kroner nu eller 100 kroner om året de næste 10 år? Personligt ville jeg være rimelig ligeglad. Staten får jo 1.000 kr. lige meget hvad. Det regnestykke kan regeringen åbenart ikke se logikken i. I hvert fald ikke når det kommer til Togfonden.

Togfonden har fra begyndelsen været finansieret af olieindtægter over mange år. Helt præcist frem til 2042. At gøre det sådan var og er fuldstændig i overensstemmelse med budgetloven. Det princip ønsker vi at holde fast i omkring Togfonden. For selvfølgelig skal vi finde de penge, der mangler, men der er ingen grund til at gøre problemet større, end det er.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00