Se aktørenes reaktioner på Klimarådets anbefaling om en million elbiler

GRØNNE BILER: Klimarådets anbefaling om mindst en million elbiler på vejene i 2030 er urealistisk, lyder det fra Autobranchen, mens Cepos' analysechef stiller spørgsmålstegn ved Klimarådets estimerede pris ved omstillingen. Læs aktørernes reaktioner på Klimarådets anbefalinger.

Klimarådet anbefaler, at der i 2030 er mindst en million elbiler på de danske veje.
Klimarådet anbefaler, at der i 2030 er mindst en million elbiler på de danske veje.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Jeppe Maagaard Holm

Klimarådet anbefaler, at der i 2030 er sikret mindst en million elbiler i Danmark – og allerhelst helt op mod 1,5 million elbiler.

Et fast tilskud ved køb af elbil, et stop for salg af benzin- og dieselbiler og en langt mere omfattende ladeinfrastruktur er blot nogle af de tiltag, som ifølge Klimarådet skal bane vej for en omfattende omstilling til grønne biler.

Anbefalingerne møder blandede reaktioner hos aktørerne. 

Dokumentation

Klimarådets anbefalede virkemiddelpakke for omstillingen til elbiler

  • Det bør hurtigst muligt annonceres, at der fra 2030 iværksættes initiativer, så der reelt ikke længere sælges personbiler, som helt eller delvist drives af benzin eller diesel, hvilket dermed inkluderer opladningshybrider.

    • Det nuværende batterifradrag til elbiler i registreringsafgiften bør gøres permanent. Det udløber dermed ikke med udgangen af 2022, som de nuværende regler tilsiger, men det bør aftrappes i takt med, at prisen på batterier falder.

    • Køb af en elbil bør udløse et fast tilskud uanset bilens størrelse. For at opnå en samlet set positiv effekt på salget skal tilskuddet i starten være mindst 50.000 kroner, men nedtrappes gradvist i takt med salget af elbiler og ikke fra år til år. Også opladningshybridbiler bør modtage et tilskud, der bør sættes som en andel af tilskuddet til en ren elbil. Der bør gives tilskud til mindst 100.000 biler for at sikre, at markedet er tilstrækkeligt modent, før støtten udfases. Elbiler og opladningshybridbiler bør samtidig omfattes fuldt ud af reglerne for registreringsafgiften.

    • Utilstrækkelig ladeinfrastruktur udgør en selvstændig barriere for elbilerne, og derfor bør der findes virkemidler, der kan forbedre ladeinfrastrukturen. Der bør udarbejdes en pakke med en række tiltag for at skabe et mere gennemsigtigt og konkurrencepræget marked for ladning af elbiler. Pakken bør blandt andet adressere ligestilling af elafgifter for alle elbillister samt bedre muligheder og rammevilkår for at opstille ladestandere. Der bør også sikres en tilstrækkelig ladeinfrastruktur i både byer og på motorvejsnettet. Dette kan for eksempel ske ved at lave et udbud for hurtig- og lynladere ved bestemte placeringer, hvor udbuddet kan resultere enten i en afgift til staten eller i støtte til operatøren.

Kilde: Klimarådets rapport "Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion".


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00