Sikker Trafik: Fint at hæve fartgrænse

FART: Rådet for Sikker Trafik bakker op om at hæve hastigheden på motortrafikveje fra 90 til 100 km/t. Forsker mener omvendt, at lovændringen vil koste menneskeliv.

Frederik Tillitz

Virkeligheden er, at vi får flere ulykker med den nye lovændring, med mindre vi sikrer samtlige krydsninger på de danske motortrafikveje.

Harry Lahrmann
Trafikforsker, Aalborg Universitet

Øg farten med 10 km/t ekstra på udvalgte motortrafikveje.

Sådan lyder et lovforslag, der behandles i Folketinget fredag. Samtidig skal bødetaksten for fartoverskridelse justeres på de samme veje. Rådet for Sikker Trafik bakker op om forslaget.

”Der er strækninger, hvor det er forsvarligt at hæve fartgrænsen. Vi mener, at man godt kan udpege, hvor det er forsvarligt, og at det faktisk vil have en positiv påvirkning på trafikafviklingen,” siger Mogens Kjærgaard Møller, direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Dokumentation

Med lovforslaget foreslås det at forhøje færdselslovens mulighed for lokalt at fastsætte en højere hastighedsgrænse end den generelle hastighedsgrænse på motortrafikveje fra 90 til 100 km/t. på de motortrafikveje, som er indrettet trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt hertil. Det foreslås desuden, at sanktionen for hastighedsoverskridelser på motortrafikveje, hvor hastighedsgrænsen måtte blive forhøjet til 100 km/t., sidestilles med hastighedsoverskridelser på motorveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t. eller derover.

Kilde: Transport- og Bygningsministeriet


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00