Debat

Skånske politikere: Der er behov for en ny fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør

Sverige mister milliarder af dollars årligt på grund af forskellige grænsehindringer mellem Skåne og Danmark. Samtidig går integrationen over sundet i den helt forkerte retning, skriver Peter Danielsson (M) og Jan Björklund (S), henholdsvis formand og næstformand for kommunalbestyrelsen i Helsingborg.

Beslutningstagere på begge sider af sundet skal stå op for visionen om en fælles region og vende den negative udvikling med en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, skriver Peter Danielsson og Jan Björklund. 
Beslutningstagere på begge sider af sundet skal stå op for visionen om en fælles region og vende den negative udvikling med en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, skriver Peter Danielsson og Jan Björklund. Foto: Maria Albrechtsen Mortensen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Tendensen er klar: Integrationen mellem Sverige og Danmark er blevet kraftigt forværret de seneste år. Og det på flere niveauer.

Passagertrafikken styrtdykker, pendlingen dykker, de bevægelige strømme er faldende, og der mangler studerende, viser en ny rapport fra det uafhængige Øresundsinstitut, der har undersøgt udviklingen i årene 2015-2021.

Rapporten er dyster læsning. På syv ud af ni områder går udviklingen i den forkerte retning. Og det er på trods af et boom i den periode, hvor arbejdsgivere på begge sider af sundet har skreget på arbejdskraft.

Pandemien og grænsekontrollen har naturligvis bidraget til den negative udvikling, men det er langt fra hele sandheden. Selv vores nationale politikere har et ansvar. Alt for længe er integrationen på tværs af sundet blevet negligeret og vendt på hovedet

Det må stoppe. Det er på tide, at beslutningstagere på begge sider af sundet står op for visionen om en fælles region, viser troen på fremtiden og tager handling for at vende den negative udvikling. Vi repræsenterer to partier, der er politiske modstandere og ofte har forskellige holdninger til, hvordan samfundet skal indrettes.

Alt for længe er integrationen på tværs af sundet blevet negligeret og vendt på hovedet

Peter Danielsson (M) og Jan Björklund (S)
Byrådsmedlemmer, Helsingborg kommunalbestyrelse

Men når det kommer til behovet for en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, er vi helt enige, og årsagen er enkel: Det er godt for Skåne, og det er godt for Sverige.

En fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør er en gevinst på flere niveauer. Det fører til flere arbejdspladser, øger viljen til at investere i regionen og mindsker den geografiske sårbarhed med hensyn til infrastruktur og transport. Sidstnævnte er ekstremt vigtigt i en tid, hvor omverdenen og den sikkerhedspolitiske situation ændrer sig hurtigt.

Overskuddet vil gå til borgerne

En forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør er fuldstændigt selvfinansierende og efter cirka 30 års drift en ren indtægtskilde for den svenske stat. Der vil ikke blive brugt skattekroner, og overskuddet vil dermed gå til borgerne.

Projektet har også en realistisk plan for rent faktisk at blive bygget med støtte fra begge lande, solide undersøgelser i ryggen og en strategisk analyse på plads. Men der er brug for tilføjelser om, hvordan man løser udfordringer af praktisk karakter.

Det er langt fra, hvad man kan sige om andre alternativer, som nogle gange bliver fremhævet i debatten.

Tag for eksempel det såkaldte europæiske spor, et alternativ, der ville involvere godstog i det centrale København, og dermed en fysisk afskæring af det nordlige Sjælland fra Øresundsintegrationen. Men alternativet er allerede blevet afvist af flere danske transportministre. Det havde også haft en væsentlig højere omkostning.

Går glip af milliarder

Kort sagt: Europabanen bliver ikke bygget, og det er på tide, at alternativet bliver smidt i skraldespanden en gang for alle.

I stedet skal vi bruge kræfter og energi på at skabe en bæredygtig løsning, der gavner indbyggere, virksomheder og klimaet. Og der er en forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør den bedste løsning.

Forbindelsen mellem Helsingborg og Helsingør er ikke kun et skånsk, dansk eller svensk anliggende

Peter Danielsson (M) og Jan Björklund (S)
Byrådsmedlemmer, Helsingborg kommunalbestyrelse

Forbindelsen mellem Helsingborg og Helsingør er ikke kun et skånsk, dansk eller svensk anliggende. Det er en forudsætning for at skabe en bæredygtig infrastruktur, der forbinder Oslo i nord og Hamborg i syd med henblik på flere arbejdspladser og øget vækst i en af verdens mest dynamiske og innovative regioner.

Gevinsterne er mange, betingelserne er tydelige, og finansieringen er klar. Det eneste der står tilbage, er en aftale mellem den svenske og den danske stat. Og det haster. Hvert år mister vi milliarder i omsætning, mens den geografiske sårbarhed stiger i takt med, at sikkerhedssituationen ændrer sig. Det er uholdbart. Sverige har brug for en ny fast forbindelse i det nordlige Øresund.

 

Debatindlægget blev oprindeligt bragt på svensk i Altinget.se.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00