Skarp kritik af WWF-rapport om el-biler

EL-BILER: El-biler forurener mere end almindelige biler, lød den overraskende konklusion på en WWF-rapport. Men den konklusion er helt gal, mener en række eksperter. WWF og ekspert ønsker differentierede el-priser for at øge el-bilernes klimaeffekt.
Det er ikke korrekt, når en tysk rapport konkluderer, at en elbil forurener mere end en almindelig bil, mener en række kritikere.
Det er ikke korrekt, når en tysk rapport konkluderer, at en elbil forurener mere end en almindelig bil, mener en række kritikere. Foto: cowi
Anders Jerking

Regnestykket er baseret på tyske forhold og baseret på det værst tænkelige scenarie, hvor bilerne lader op på det værst tænkelige tidspunkt for el-systemet. Men hele ideen er jo at få bilerne ladet op på de bedst tænkelige tidspunkt. Kan man det, så vil bilerne stort set køre på vindkraft.

Jørgen Horstmann
Projektleder, DTU
Fakta

Det skrev Jyllands-Posten:

"Elbiler forurener mere end andre biler"
En analyse fra Verdensnaturfonden, WWF, afslører, at elbiler er mere skadelige for klimaet end traditionelle biler - medmindre man kan sikre, at elbiler kun kører på strøm fremstillet af ny, vedvarende energi.

»Hvis man blot slutter en elbil til elnettet, vil den hverken i dag eller i 2020 være mere effektiv eller klimavenlig end en traditionel bil. I bedste fald vil den i 2020 ikke være mere klimaskadelig end en bil, der kører på diesel,« lyder konklusionen fra Viviane Raddatz, der er ansvarlig for analysen, som WWF i Tyskland har gennemført.


Kilde: Jyllands-Posten
"Elbiler forurener mere end andre biler." Den overraskende nyhed stod at læse på Jyllands-Postens forside sidste søndag. Historien var baseret på en rapport, som den tyske afdeling af Verdensnaturfonden WWF havde fået lavet.

Men konklusionen er baseret på et tysk worst case-scenarie og kan under ingen omstændigheder overføres til danske forhold, lyder den samstemmende kritik fra en række eksperter, som Altinget har talt med.

Esben Larsen, lektor på DTU Elektro og tidligere leder af Videnscenter for elbiler, mener, at regnestykket for det første er baseret på en sammenligning mellem nye dieselbiler og ældre elbil-teknologi og for det andet tager udgangspunkt i et skrækscenarie, hvor elbiler udelukkende kører på el fra kulkraftværker.

"Det er muligt, at man kan komme i den situation i Tyskland, men i Danmark er forholdene anderledes, fordi vores energi består af en større andel vindkraft," siger han og tilføjer, at det i Danmark kun i enkelte spidslastede situationer med lidt vind og meget belastning på elnettet vil være nødvendigt at bruge el fra kulkraft.

Dokumentation

Bilers udledning af  CO2 ifølge Cowi-rapporten "Elbiler" 2009:

Elbil-vind: 0 g CO2/km
Elbil-gns.: 102 g CO2/km
Benzin: 182 g CO2/km
Diesel: 142 g CO2/km
Benzinhybrid: 108 g CO2/km 

Bilers udledning ifølge Jyllands-Postens artikel "Elbiler løser næppe klimaproblemet":

Elbil-vind: tæt på 0 g CO2/km
Elbil-gns (DK): 97 g CO2/km
Elbil kulkraft: 160 g CO2/km
Dieselbil (VW Golf): 119 g CO2/km

 


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00