Skibs-dragen flyver ikke foreløbig

NYHED: Nye testsejlinger med delvist dragetrukne skibe viser, at der kan spares ca. 20 procent i brændsel. Det er dog ikke en teknologi, det maritime Danmark umiddelbart kan og vil give sig i kast med.
Er vindforholdene og kursen helt ideel, så er reduktionen af brændsel oppe på 50 pct., hævder den tyske producent Skysails.
Er vindforholdene og kursen helt ideel, så er reduktionen af brændsel oppe på 50 pct., hævder den tyske producent Skysails.Foto: Skysails.info
Kasper FrandsenChristian Juhl Mølgaard
Fakta

Fakta:
Dragesejlet på 160 m2 var oppe hver dag i alt fra 5 min. til 8 timer.

Dragen opererer i en højde på 100-300 m. over havoverfladen, og kan bruges ved vindhastigheder på mellem 12 og 74 km/t.

Sammenlagt brugte MS Beluga Skysails 20 pct. mindre brændsel end forventet på rejsen.

Besparelsen på 2.5 tons brændstof dagligt svarer til 5.000 kr. om dagen i driftsomkostninger.

Man vil ved helt ideelle kurs og vindforhold kunne reducere brændstofforbruget med 50 pct.


Kilde: SkySails og Ingeniøren

Ingeniøren kunne i dag berette, at det dragetrukne tyske fragtskib MS Beluga Skysails, har afsluttet sin jomfrurejse fra Tyskland tværs over Atlanten til Venezuela, USA og til Norge.

På rejsen er der sammenlagt sparet 20 pct. brændsel, og producenten Skysails bedyrer, at teknikkens værd hermed er bevist.

Selvom teknologien således fremhæves som en succes, er det dog ikke noget, de danske rederier står på spring for at få indført, oplyser Danmarks Rederiforening i dag til Altinget.dk. 

Kigger på det, men langt til handling
Det danske rederi TORM er i gang med støvsuge markedet for miljøteknologier, der kan reducere rederiets brændstofforbrug, og dermed også dets udgifter. På den lange bane handler det først og fremmest om blandt andet energibesparende motorer, men på den længere bane, er også mere kuriøse forslag fremme, hvor drager er et af dem:

"De såkaldte kulørte tiltag er selvfølgelig noget vi kigger på, men derfra og så til handling, kan der være langt. På nuværende tidspunkt er vi i dialog med den tyske virksomhed Sails, der forsker i delvist dragetrukne skibe - men vi kan ikke endnu sige, om dialogen bliver til et konkret tiltag," siger adm. direktør i TORM, Klaus Kjærulff til Altinget.dk.

Han gør det dog klart, at teknologien ikke foreløbig bliver realistisk til brug af skibsfartens helt store miljøsynder - de store olietankere.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00