Vognmænd: Politikerne har brug for et realitetstjek

DEBAT: Kurér- og varebilsområdet har brug for love, der kan håndhæves, og som gør op med den lovløse virkelighed, der eksisterer i branchen. Det skriver Thomas Jensen, formand for SKV – Specialforening for Kurér- og Varebilstransportører.

Af Thomas Jensen
Formand for SKV, direktør Røde Kro Kurér og medlem af DTL 

De seneste uger har budt på godt nyt for den politiske indsats mod unfair konkurrence og social dumping på godskørselsområdet, og det er med glæde, at jeg har set den danske transportminister, Ole Birk Olesen (LA), indgå i en alliance med otte andre europæiske lande om bekæmpelse af social dumping på transportområdet.

Det var også godt at se Claus Kvist Hansen (DF) og Karsten Hønge (SF) i fredags med en række konkrete forslag til bekæmpelse af den unfair konkurrence på de danske landeveje.

Men for de af os, der er vognmænd på kurér- og varebilsområdet, lader hjælpen og opmærksomheden lidt mere vente på sig. Og vi har måttet sande, at selv et flertal i Folketinget ikke er en garanti for politisk handling.

Kurer- og varebilsområdet mangler love 
Med Christian Rabjerg Madsen (S) i spidsen fik et flertal uden om regeringen faktisk vedtaget et beslutningsforslag, der groft skitseret lagde op til, at kurer- og varebilsområdet skulle omfattes af sammenlignelige spilleregler, som gælder for lastbiler over 3500 kg.

Men trods flertallet i Folketingssalen, så har både daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) og den nuværende minister, Ole Birk Olesen, valgt at nedsætte en arbejdsgruppe eller udvalg eller hvilket ord, der nu er valgt, for at dække over ingen beslutninger at tage.

Og det er da også sandt nok, at den danske godskørselslov ikke har kunnet skærme lastbilerne mod social dumping og unfair konkurrencevilkår. Men jeg skulle hilse og sige, at vi i kurér- og varebilsdelen af branchen ville give vores højre arm for noget, der mindede om en godskørselslov.

For den virkelighed, vi opererer i, er lovløst land. Og det burde faktisk kunne samle alle partier, fra højre til venstre, hvis lidt flere faktisk gad sætte sig ind i, hvad der foregår: Chauffører, der er på førtidspension eller sygedagpenge eller kontanthjælp – altså på offentlige ydelser – som kører for en skilling for en bekendt eller en fætter. Der findes et ord for det: Socialt bedrageri. Med alt, hvad det betyder for skatteindtægter og retsfølelsen.

Eller udenlandske chauffører, direkte ind fra f.eks. Polen, som står for distribution i Danmark. Løbende og permanent. Men for 1/3 af den danske, organiserede chaufførs løn. Med alt, hvad det indebærer for beskæftigelsen herhjemme, for skatteindtægter og for, hvordan transportopgaverne fordeles: Man behøver næppe være udklækket på statskundskab for at fatte, at en del transportkøbere foretrækker et tilbud, der ligger så markant under prisen, som disse aktører kan tilbyde. Og sådan kunne jeg blive ved.

Virkeligheden er fjern fra Christiansborg 
Men som samfund får vi altså et sort arbejdsmarked, hvor vi undergraver danske løn- og arbejdsvilkår, lader danske vognmænd udkonkurrere af lovløse aktører. Som skatteydere og borgere, kan vi se til, mens vi med den ene hånd poster penge ud til sociale ydelser til nogle, der samtidig undergraver vores virksomheds mulighed for at drive en ordentlig forretning.

Og så har jeg slet ikke nævnt PostNord endnu – den mastodont på tændstikben, der udkonkurrerer de private aktører på markedet. Der er således nok at tage fat på for Ole Birk Olesen – og jeg vil stærkt opfordre til at komme ind i kampen – for fra branchens perspektiv er der ingen modsætning mellem en god dansk model og fair konkurrence.

Dette – og meget mere – vil også være temaet på SKV- Specialforening for Kurér- og Varebilstransportørers årsmøde i weekenden. Og både politikere og journalister skal være hjertens velkommen, hvis de har mod på et reality-check og et kontant møde med virkeligheden.

Forrige artikel Transportforsker: Debatten om fartkontrol er besynderlig Transportforsker: Debatten om fartkontrol er besynderlig Næste artikel DTU-konsulent: Her er gevinsterne ved autonome køretøjer DTU-konsulent: Her er gevinsterne ved autonome køretøjer
Kommuner køber elbusser fra Kina

Kommuner køber elbusser fra Kina

GRØN OMSTILLING: Langt de fleste elbusser produceres i dag i Kina, der for øjeblikket viser muskler på det voksende europæiske marked for offentlig grøn transport. Både Roskilde og København har været på indkøb.