Speditører kritiserer nye cabotage-krav

CABOTAGE: Danske Speditører kritiserer nye dokumentationskrav for cabotagekørsel for at være i strid med EU og for at ville skabe unødigt meget bøvl for chaufførerne. DTL er derimod begejstret.
Cabotagedebatten raser igen.
Cabotagedebatten raser igen. Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Vi er fuldstændig enige i det, Trafikstyrelsen lægger op til. Det vigtige er, at dokumentationen skal foreligge ved standsningen.

John Roy Vesterholm
Juridisk konsulent i DTL
Fakta

Sådan lyder ændringen:

 

”Dokumentation ved cabotagekørsel 

 

§ 16 a. Ved udførelse af cabotagekørsel, jf. artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel, skal klart bevis for den indgående internationale transport og for hver efterfølgende cabotagekørsel som foreskrevet i forordningens artikel 8, stk. 3, foreligge ved standsningen af køretøjet og forevises for kontrolmyndighederne på forlangende.” 

Nye krav til dokumentation får cabotagedebatten til at blusse op endnu engang.

Denne gang er speditørerne ude med riven, efter at Trafikstyrelsen i begyndelsen af marts sendte et udkast til skærpede dokumentationskrav i forbindelse med cabotagekørsel i høring (læs den konkrete formulering i faktaboks).

”Vi synes, det er problematisk, at man vil indføre et krav om, at dokumentationen skal være til stede i selve førerhuset. Det vil give en masse administrativt bøvl,” siger administrerende direktør i Danske Speditører, Martin Aabak.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00