Debat

Speditører: Logistikkommission viser vejen til velstand

DEBAT: En kommission burde se på, hvordan logistikindustrien og dens underleverandører af transport kan understøttes i at fremme vækst og dansk erhvervslivs internationale konkurrenceevne. Det skriver Martin Aabak, adm. direktør i Danske Speditører.

Danske Speditørers administrerende direktør, Martin Aabak, opfordrer til at nedsætte en logistikkommission, der ser på, hvordan dansk logistik kan understøttes i at bidrage til vækst. 
Danske Speditørers administrerende direktør, Martin Aabak, opfordrer til at nedsætte en logistikkommission, der ser på, hvordan dansk logistik kan understøttes i at bidrage til vækst. 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Martin Aabak
Adm. direktør i Danske Speditører

Inden for de senere år har politikere, myndigheder og organisationer siddet sammen omkring brede emner som havne, luftfart og vejtransport samt om intelligente trafiksystemer og andre afgrænsede områder. Det er der kommet gode beslutningsgrundlag ud af og store offentlige investeringer.

Hvad vi stadig mangler, er en tilbundsgående analyse af, hvordan dansk logistik kan understøttes i at bidrage til vækst. For det er logistikken, der binder alle delene sammen og laver godskorridorer ud af isolerede transportfaciliteter.

Nedsæt logistikkommission
Derfor opfordrer Danske Speditører til at nedsætte en logistikkommission. Sådan en kan tegne de tykke streger på ternet papir, som skal blive til principper for en samlet indsats over en årrække.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


Transportdebatten vil i den kommende tid sætte fokus på udfordringerne for fremtidens godstransport.

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Det er helt afgørende for kvaliteten af kommissionens arbejde, at transport- og logistikkøberne er stærkt repræsenterede med meninger om, hvad vi kan gøre for dem. Vi vil gerne diskutere, hvordan kundeønskerne passer til virkeligheden. Fordi vi har forstand på det, leverer vi nemlig også det, som kunden ikke spørger om.

Logistikindustrien skaber i sig selv jobs og erhvervsindtjening. Logistik og Supply Chain Management har vækstpotentiale som dansk serviceeksport. Det er os, som kan gøre de andre konkurrencedygtige.

Logistikindustrien er en international industri, hvor vi med dansk arbejdskraft, og i nogle tilfælde ved hjælp af udenlandske leverandører og arbejdskraft, skaber kvalificerede stillinger herhjemme.

Martin Aabak
Adm. direktør i Danske Speditører

Arbejdet med at planlægge, styre og sørge for at få udført alle led i forsyningskæderne er en ekspertise, som efterspørges internationalt. Der er endnu flere jobs i det, hvis vi opdyrker det lige så målbevidst, som Det blå Danmark er blevet. Logistikindustrien er en international industri, hvor vi med dansk arbejdskraft, og i nogle tilfælde ved hjælp af udenlandske leverandører og arbejdskraft, skaber kvalificerede stillinger herhjemme. Vi mener, at 10 procent af verdens logistik kan blive dansk styret.

Gode forsyningskæder kan fastholde vareproduktion selv i et dyrt land som Danmark. Vi kan være uheldige at miste dansk produktion, javel; men når produktionen flytter ud, kan serviceeksporten flytte med. Som da en vindmølleproducent rejste til Kina, men det dog stadig er den danske speditør, der ordner logistikken mellem fabrikker og aftagere.

Vejen til velstand
En knaldperle af en kalendergave futtede af i medierne i den forløbne uge. I journalistisk forkortning hed det "Ikke mere snak om tog. Vi skal have flere veje." Til rigtig mange penge. Valgkampen var landet, endnu inden det første kalenderlys var tændt.

Vi speditører diskuterer gerne infrastrukturemner, men det mest presserende transportpolitiske spørgsmål er efter vores mening ikke, om hjulene er af stål eller af gummi - vi har det jo med at se godskorridorer, hvor andre ser transportmidler. Spørgsmålet er derimod, hvordan logistikindustrien og dens underleverandører af transport kan understøtte dansk erhvervslivs evne til at konkurrere samt producere til cross-bordermarkedet for supply chain management. Det er vejen til velstand for såvel virksomheder som for husstande. 

Tak for tilbuddet om motorveje til mellem 20 og 40 milliarder kroner. Det er værd at diskutere værdien af en opgraderet jysk transportkorridor parallelt med den eksisterende og den kommende over Femern Bælt samt flere gode "hængsler"  i transportinfrastrukturen. Men vi skal bygge på sikker og seriøs viden og evidens, når vi træffer beslutningerne. Derfor vil vi her og nu helst nøjes med en logistikkommission til omkring fem millioner. Til gengæld må den gerne komme nu til juleaften. I rødt papir og med blåt bånd og sløjfer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Aabak

Adm. direktør, Danske Speditører, sagkyndig dommer, Sø-og Handelsretten, advokat
cand.jur. (Københavns Uni. 1995), master of management development (CBS 2005)

0:000:00