Debat

Transportdebatten retter blikket mod den grønne omstilling

TRANSPORTDEBATTEN: Otte aktører vil den næste måneds tid debattere den grønne omstilling på transportområdet. Se alle debattørerne her.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringen har nedsat et udvalg, der skal iværksætte en national køreplan for en grøn omstilling af transportsektoren. Målet er fossilfri transport i 2050.

Diskussioner af en trafikal grøn omstilling reduceres ofte til et forsimplet valg mellem velstand eller klima. Og ofte som et valg mellem sænkede eller forhøjede afgifter. 

Transportdebatten på Altinget vil i denne udgave give tid og plads til, at otte forskellige debattører kan komme med uddybende synspunkter på, hvordan en grøn omstilling af transportområdet skal gribes an. Hvilke tiltag skal sparke gang i en udvikling mod en grønnere trafik? Hvordan og hvornår? Og er regeringens overordnede mål ambitiøse nok?

De otte debattører, der blandt meget andet vil berøre nogle af disse spørgsmål, er:

Fakta

Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Syvende udgave af Transportdebatten sætter fokus på den grønne omstilling på transportområdet herhjemme.

Regeringen har nedsat et udvalg, der skal komme med en køreplan for en mere grøn transport, hvor den overordnede ambition er fossilfri transport i 2050. Men er det for uambitiøst? Eller urealistisk? Og hvilke tiltag, der skal sparke gang i omstillingen? Og hvornår?

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres svar på nogle af disse spørgsmål. Alle vil de give deres besyv med i forhold til, hvordan man skal komme i mål med en grøn omstilling af transportsektoren i Danmark.

Deltag i debatten:

Send dit indlæg til [email protected].

Rasmus Prehn er transportordfører for Socialdemokraterne, en post han har haft siden 2011. Han blev valgt til Folketinget i 2005, hvor han har siddet lige siden og i perioden haft en række forskellige ordførerskaber som kommunalordfører, boligordfører og forskningsordfører.

Kristian Pihl Lorentzen er trafikordfører for Venstre. Han har siddet i Folketinget siden 2005. Kristian har skrevet "Hvor der er vilje, er der en vej - transportpolitiske visioner for Danmark" fra 2010 og "På sporet af Danmark - jernbanen før, nu og i fremtiden" fra 2013.

Jesper Højte Stenbæk er chefkonsulent hos Dansk Erhverv, hvor han i flere år har beskæftiget sig med transportområdet i almindelighed og transportpolitik i særdeleshed. Han har tidligere været ansat hos Dansk Transport og Logistik.

Christian Poll er klima- og miljøpolitisk medarbejder hos Danmarks Naturfredningsforening. Han har været med til at udarbejde DN's transportpolitik, ligesom han er en del af det udvalg, regeringen har nedsat med det formål at udarbejde en køreplan for en grøn omstilling af transportsektoren.

Dorthe Nøhr Pedersen og Per Hovmand er henholdsvis administrerende direktør i Trafikselskabet Movia og næstformand for Movias bestyrelse. Movia arbejder på at forbedre en miljørigtig kollektiv trafik, blandt andet med et igangværende forsøg med elbusser i København.

Søren Gade er adm. direktør for interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer. En post, han har bestredet siden 2012. Han har tidligere siddet i Folketinget for Venstre i perioden 2001-2010, hvor han fra 2004 og frem var forsvarsminister.

Susanne Krawack er chefkonsulent i interesseorganisationen CONCITO og står for CONCITO's arbejde inden for transport og klimatilpasning. Susanne var med til at stifte CONCITO, hvor hun frem til 2012 sad i bestyrelsen. Hun har tidligere arbejdet for blandt andre Miljøstyrelsen og COWI.

Thomas Møller Thomsen er administrerende direktør for FDM. Det har han været siden 2003. Thomas Møller Thomsen er uddannet jurist og har tidligere været direktør for Ingeniørforbundet, i Kræftens Bekæmpelse og for Amtssygehuset i Gentofte.

De otte debattører vil hver levere to debatindlæg med to ugers mellemrum. Transportdebatten udkommer dermed med fire knivskarpe indlæg hver tirsdag. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00