Debat

Vejdirektoratet: Sådan får vi antallet af trafikdræbte ned

DEBAT: Antallet af trafikdræbte svinger op og ned og følger ikke den samme nedadgående kurve, som vi har set i foregående år. Skal tallenene længere ned, kræver det mere viden om ulykkerne, skriver Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet. 

Skal antallet af trafikdræbte længere ned, kræver det mere viden om ulykkerne, skriver Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet. 
Skal antallet af trafikdræbte længere ned, kræver det mere viden om ulykkerne, skriver Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet. Foto: Vejdirektoratet
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Marianne Foldberg Steffensen
Afdelingsleder i Vejdirektoratet

Vi må fortsætte med at øge vores viden om årsagen til ulykkerne, hvis vi vil tage det næste skridt – det skridt, der skal få os ned på 120 dræbte om året.

I de seneste år er kurven over antallet af dræbte i trafikken nærmest kun gået én vej. Nedad.

Fakta
Transportdebatten har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


I den kommende tid vil et debatpanel sætte fokus på trafiksikkerheden i Danmark. Er der behov for øget politisk fokus? 

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.

Send dit indlæg til [email protected]

Og selv om én dræbt er én for meget, er resultatet godt. I 2014 havde vi blot 183 dræbte mod 369 dræbte ti år før.

Vi har dog stadig et stykke vej, før vi opfylder Færdselssikkerhedskommissionens målsætning om 120 dræbte i 2020.

Målet kan lyde ambitiøst. Men det er en målsætning, som vi alle i Færdselssikkerhedskommissionen har forpligtet os på. Og udfordringen må være at finde ud af, hvordan vi kommer derned. Hvordan tager vi det næste store skridt nedad i statistikken?

Det er det spørgsmål, der skal definere de kommende års arbejde på trafiksikkerhedsområdet.

Kræver mere viden om ulykker
Når vi i Vejdirektoratet kigger på tallene, kan vi nemlig se, at vi står lige der, hvor det begynder at blive ekstra udfordrende. Vi ser tendenser i ulykkesstatistikken på, at udviklingen står lidt i stampe. Antallet af dræbte svinger op og ned og følger ikke den samme nedadgående kurve, som vi har set i foregående år.

Vi ser ligeledes, at antallet af tilskadekomne er stagneret. Betyder den udvikling, at vi i virkeligheden ikke kan nå længere ned, og at målene i Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan blot er til pynt?

Nej. Men tallene viser, at vi har et langt sejt træk foran os. Et træk, som kræver mere viden om, hvorfor ulykkerne sker. For eksempel: Hvorfor vi kører for stærkt? Og hvorfor vi har svært ved at slippe mobiltelefonen, når vi skal køre bil?

I Vejdirektoratet har vi en stor viden om trafiksikkerhed – og om årsagerne til, at der sker ulykker på vejene. Det er en viden, vi har lagret i vores ulykkesstatistik, og som danner grundlag for vores anbefalinger til kommunerne og vores eget arbejde med at forbedre sikkerheden ude på vejene.

Ja, vi er måske den aktør, der råder over mest viden om trafiksikkerhed herhjemme – lige fra viden om de konkrete statistikker til erfaringer med tiltag ude på vejene.

Skridt mod de 120 dræbte om året
Gennem de seneste to år har vi blandt andet arbejdet med en styrket indsats for højresvingsulykker og spøgelsesbilister og bekæmpet grå strækninger og sorte pletter. Og vores løbende arbejde har betydet, at de overordnede veje – statsvejnettet – i dag er det sikreste vejnet at køre på.

Men vi må fortsætte med at øge vores viden om årsagen til ulykkerne, hvis vi vil tage det næste skridt – det skridt, der skal få os ned på 120 dræbte om året. Vi arbejder i forvejen med den såkaldte Dødsulykkesstatistik, hvor vi dybdeanalyserer hvert eneste trafikdrab herhjemme for at kortlægge årsagerne til det.

Det er initiativer af den art, der skal kvalificere og optimere vores trafiksikkerhedsarbejde i fremtiden.

De andre aktører på trafiksikkerhedsområdet som Trafikstyrelsen, Politiet, Rådet for Sikker Trafik og Cyklistforbundet har arbejdet præcis lige så målrettet med trafiksikkerhed, som vi har i Vejdirektoratet.

Med tålmodighed, viden og hårdt arbejde skal vi i fællesskab nå den næste milepæl i bestræbelserne på at sikre vejene i Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00