Venstre: Fremtidens grønne bilpark skal være teknologineutral

DEBAT: Regeringens klimaplan skal bremse CO2-udledningen fra vejtrafik. Der er imidlertid fortsat behov for at finde erstatning for afgiftsindtægter, og politikere må ikke favorisere bestemte grønne biler, mener energiordfører fra Venstre.

Af Thomas Danielsen
Energi- og klimaordfører, Venstre

Regeringen har netop fremlagt sit klimaudspil, hvor grønne biler som bekendt spiller en stor rolle. Det gør de, fordi transportsektoren er en massiv CO2-synder.

Samtidig får vi flere og flere muligheder for at køre grønt i takt med teknologiernes udvikling og ikke mindst danskernes velvilje til den grønne omstilling. Vi har altså at gøre med et enormt potentiale for at reducere udledningerne og bidrage til opfyldelsen af vores klimamål for 2030 og 2050.

Men selvom vi har momentum, må vi ikke lægge os for godt til rette og glemme, at omstillingen fra sort til grøn ikke sker af sig selv. Heldigvis har vi en regering, der er villig til at lægge det store stykke arbejde, det kræver.    

Det grønneste transportmål nogensinde
Så hvordan får vi så udnyttet det her momentum? For det første skal vi fra politisk side turde sigte ambitiøst og langsigtet. Det gør regeringen med klimaudspillet. Vi siger stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030 og beslutter, at ingen nye taxier eller bybusser må luftforurene i 2025.

Klimaudspillet byder dermed på over en millioner grønne biler fra 2030 – det grønneste transportmål, vi nogensinde har hørt fra politisk side. Dernæst skal vi sikre konkrete tiltag, der understøtter og fremmer de grønne biler.

Derfor er der afsat 80 millioner kroner til hurtig-ladestandere. Der er sørget for 0-afgift på små- og mellemstore grønne biler, som er dem, danskerne køber flest af.

Der er sikret et fradrag i beskatningen af grønne firmabiler. Og så skal det selvfølgelig være en fordel at køre i grønne biler, hvorfor regeringen ønsker at sikre billigere parkering og mulighed for kørsel i busbanerne.

Behov for erstatning af afgiftsindtægter
Alt i alt tiltag, der vil kunne mærkes på klimakontoen herhjemme. Samtidig sender Danmark et stærkt signal internationalt: Klimakampen kræver omfattende ændringer. Det skal vi prioritere.

Derfor indeholder klimaudspillet også en kommission, der skal hjælpe med at vise vejen til den fornødne finansiering.

For uanset hvad står vi over for at skulle finde en erstatning for de indtægter, statskassen i dag får fra afgifterne på benzin- og dieselbiler. Kommissionens vigtigste opgave er således at tilvejebringe mulige indtægtskilder, der kan træde i stedet for de ”sorte” indtægter.  

En teknologineutral, grøn bilpark
Det er vigtigt, at udbygningen med de grønne biler sker teknologineutralt, så vi ikke lægger os fast på en bestemt type grøn bil frem for andre. De grønne biler kan noget forskelligt, og det er en styrke for omstillingen.

Hvor elbilerne for eksempel stadig kan være udfordret af lang opladningstid, er brint- og gasbiler hurtigere at tanke.

Der er mange muligheder for at køre grønt, og det skal der blive ved med at være. I sidste ende vælger danskerne den type, der er bedst og billigst, hvilket i sig selv er et utroligt stærkt incitament for billeverandørerne til hele tiden at kunne tilbyde endnu bedre, billigere og grønnere biler.

På den måde bliver teknologien inden for eksempelvis batterier til elbiler også løbende bedre, så de kan konkurrere med andre grønne biler på markedet.

Fra politisk side kan vi gøre en hel masse alene ved at undlade at pille ved markedet. Vi skal ikke prioritere én bestemt teknologi over de andre. 

Regeringen viser vejen til at opfylde klimamål
Hvad vi derimod skal gøre er at fortsætte det benhårde arbejde, regeringen lægger til fordel for klimaet.

Regeringen samlede i juni alle Folketingets partier bag en flot, langsigtet energiaftale og nu har vi lagt en særskilt plan for klimaet, der, sammen med energiaftalen, viser vejen til opfyldelsen af klimamålene.

Den grønne omstilling kræver en enorm indsats, og den kræver, at vi prioriterer den økonomisk.

Det gør regeringen. Så må vi grønne partier blot håbe, at hele oppositionen snart er villig til at gøre det samme og ikke bare tale om fluffy målsætninger.

Forrige artikel Arriva: Kære regering, husk nu pendlerne i sammenhængsreformen Arriva: Kære regering, husk nu pendlerne i sammenhængsreformen Næste artikel Jens Joel: Mere fup end fidus i Løkkes grønne paroler Jens Joel: Mere fup end fidus i Løkkes grønne paroler
Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.