Debat

Viceborgmester: Den trafikale infrastruktur er også statens ansvar

DEBAT: Staten bør leve op til sit ansvar hvad angår transport til statslige institutioner som f.eks. Aalborgs kommende supersygehus. Det mener Daniel Nyboe Andersen (R), 1. viceborgmester i Aalborg Kommune.

Staten bør leve op til sit ansvar, hvad angår transport til statslige institutioner som f.eks. Aalborgs kommende supersygehus. Det mener Daniel Nyboe Andersen (R), 1. viceborgmester i Aalborg Kommune.
Staten bør leve op til sit ansvar, hvad angår transport til statslige institutioner som f.eks. Aalborgs kommende supersygehus. Det mener Daniel Nyboe Andersen (R), 1. viceborgmester i Aalborg Kommune.
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Daniel Nyboe Andersen (R)
1. viceborgmester, Aalborg Kommune

Den mest akutte transportudfordring i Aalborg kommune er at få forbedret den trafikale infrastruktur mellem Aalborg by og Aalborg Øst. Anlægningen af en letbane var en del af løsningen, men den statsstøtte som SR-regeringen havde lovet, blev som bekendt annulleret af Venstre-regeringen i efteråret 2015, hvilket har skabt et meget presserende behov for en ny løsning med statslig støtte.

I 2020 ibrugtages et nyt universitetshospital, også kaldet ”supersygehus”, på 155.000 kvadratmeter i Aalborg Øst, der dækker et område 6-8 km øst for Aalborg centrum. Det betyder, at der dagligt skal transporteres 1.700 ambulante patienter, 5.000+ ansatte, pårørende, vareleverancer mv. Alene på grund af sygehusbyggeriet, kommer trafikken i området, der i forvejen er ret trafikeret, til at øges svarende til ca. 13.000 biler i døgnet.

Placeringen af sygehuset er god, fordi det er få kilometer fra motorvejen, der er god plads til byggeriet på den konkrete grund og så er det naturligvis lige ved siden af Aalborg Universitet (AAU). AAU har mere end fordoblet antal studerende i dette årtusinde, og har således i dag mere end 20.000 studerende. På trods af at regeringens seneste nedskæringer rammer AAU med mere end 100 mio. om året, så vil der dertil stadigvæk være mere end 3.000 personaleårsværk på AAU, og transportbehovet til AAU vil fortsat vokse.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Stor vækst i Aalborg
Aalborg Øst er et af de områder i Nordjylland, hvor udviklingen for alvor går stærkt i disse år. Der hvor AAU og universitetshospitalet slutter, der starter et kæmpestort erhvervsområde på Aalborg Havn, der alene de seneste 4-5 år er vækstet i omegnen af 1.000 arbejdspladser. Om året.

Den store vækst på universitetet, universitetshospitalet samt industriarbejdspladser følges til dørs af en tilsvarende udbygning med boliger. Ikke mindst ungdomsboliger, hvor vi om et par år har gennemført en udbygning fra ca. 3.000 til ca. 10.000 ungdomsboliger på 10 år. Heraf langt de fleste i centrum, Aalborg Øst og området derimellem.

Staten har et ansvar for at sikre ordentlig transport til statslige institutioner som universitetet.

Daniel Nyboe Andersen (R)
1. viceborgmester, Aalborg Kommune

Tilsvarende bygges naturligvis et meget stort antal familieboliger samt planlægges med mange hundrede nye parcelhusgrunde ikke mindst umiddelbart øst for universitetshospitalet. En meget stor del af Aalborg kommunes befolkningstilvækst, der nærmer sig 10 procent siden struktur- og opgavereformen, ligger netop i denne 6-8 km korridor mellem centrum og Aalborg Øst, hvor også University College Nordjylland (UCN) har afdelinger.

Der er ikke plads til ret mange flere busser på vejene, og næsten hver dag oplever man mange overfyldte busser køre forbi mennesker, der står og venter ved stoppestederne.

Staten har et ansvar
Staten har et ansvar for at sikre ordentlig transport til statslige institutioner som universitetet. Når supersygehuset står klar om fem år, ser det meget skidt ud med den kollektive transport mellem Aalborg centrum og Aalborg Øst.

I mangel af letbane er mit håb, at vi kan få en decideret busbane med så lange ledbusser som muligt. I det, der kaldes en BRT-løsning (Bus Rapid Transit). Det er faktisk nødvendigt, for at vi kan løse opgaven. Det er mange tusinde mennesker, der kommer til at sidde i kø og ikke kan komme med bussen, hvis ikke der sker markante forbedringer. Det bør staten medvirke til, eftersom det i høj grad er transport til statslige funktioner, det drejer sig om.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Daniel Nyboe Andersen

Byrådsmedlem (R), Aalborg Kommune, selvstændig konferencearrangør
bachelor i Humanistisk Informatik

0:000:00