Debat

3F: Bryd tabuet om medarbejderes læsevanskeligheder

DEBAT: Mange voksne mangler basale færdigheder i at læse og skrive. Hvis det skal ændres, kræver det først og fremmest, at vi tør bryde med tabuet på arbejdspladserne, skriver Søren Heisel, forbundssekretær i 3F.

Foto: Colourbox.com
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Søren Heisel
Forbundssekretær i 3F

Vores ufaglærte og faglærte kolleger skal have den fornødne opkvalificering og efteruddannelse, så de er bedst muligt klædt på til udfordringerne på et dansk arbejdsmarked i hastig forandring.

Det er alle rørende enige om her, hvor Statsministerens Disruptionråd og en ny runde trepartsforhandlinger om voksen- og efteruddannelse igen sætter fokus på uddannelse. Og som et ekspertudvalg under regeringen også har lagt op til, så gælder opkvalificeringen også de helt basale færdigheder med læsning, regning og IT.

Den bekymrende virkelighed er i dag, at 600.000 voksne danskere mangler basale læsefærdigheder. Samtidig har en million voksne danskere svage IT-færdigheder. Det svækker deres muligheder på arbejdsmarkedet og hæmmer i nogen grad virksomhedernes konkurrenceevne. Så det skal der gøres noget effektivt ved.

Fakta
Deltag i debatten!

Grundlæggende færdigheder halter hos voksne
Udfordringen med at løfte de grundlæggende færdigheder er kæmpestor, da vi taler om et af de største tabuer på det danske arbejdsmarked. Manglende almene færdigheder er ikke noget, vi taler om. Forståeligt nok heller ikke blandt de medarbejdere, der har udfordringer med at læse og skrive.

Det viser en dugfrisk evaluering af projektet ”Læsning og Kommunikation i Virksomhederne 2” udført af 3F med midler fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Den bekymrende virkelighed er i dag, at 600.000 voksne danskere mangler basale læsefærdigheder. Samtidig har en million voksne danskere svage IT-færdigheder

Søren Heisel
Forbundssekretær, 3F

Projektet skulle med en opsøgende indsats ude på virksomhederne motivere arbejdsgivere til at lave støtteprojekter for medarbejdere med læse- og skrivevanskeligheder. I evalueringen vurderer 9 ud af 10 virksomheder, at en del af deres medarbejdere har læse- eller skrivevanskeligheder og at det påvirker deres arbejde. Samtidig vurderer hele 98 procent af virksomhederne, at gode læse- og skriveevner bliver vigtigere inden for de næste 5 til 10 år.

Forandring kræver opsøgende arbejde
Men det kræver handling at ændre virksomhedskulturen, nedbryde tabuet om læsevanskeligheder og få sat mere skub i læse- og skriveundervisningen. Og her kan vi med projektet se, at de største ændringer af den tabubelagte virksomhedskultur kommer med opsøgende arbejde.

9 ud af 10 virksomheder oplever, at det medfører ændringer, hvis projektets uddannelseskonsulenter kommer på virksomhedsbesøg og afholder medarbejderorienteringsmøder. Det opsøgende arbejde er altså helt centralt, ja uden tvivl en nødvendighed, hvis vi skal flytte noget og hjælpe virksomheder og medarbejdere med udfordringen med læsevanskeligheder.

Desuden efterlyser vi i 3F større politisk vilje til at gøre noget ved problemet med almene færdigheder. Både så vi får alle med og ikke glemmer en stor del af befolkningen, som har brug for ekstra støtte og undervisning for at kunne indgå optimalt på arbejdsmarkedet.

Også fordi det ellers svækker danske virksomheders kvalitet og konkurrenceevne og fordi det i sidste ende vil belaste de offentlige finanser, da medarbejdere med læsevanskeligheder risikerer at blive hægtet af arbejdsmarkedet og skatteindtægter derfor afløses af overførselsindkomster.

Faktisk har vi slet ikke råd til at spare på indsatsen mod læsevanskeligheder. Indsatsen skal styrkes – ikke mindst det opsøgende arbejde ude i virksomhederne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Heisel

Forbundssekretær, 3F, formand, SkillsDenmark
Tømrer (1984)

0:000:00