Ambition om høj lærerfaglighed splitter lærerne og skolelederne

FREDET: Skolelederne støtter KL's ønske om at nedjustere målet for, hvor meget undervisning der skal varetages af lærere med relevante kompetencer. Lærerne er omvendt enige med et politisk flertal, der i går lovede at beholde ambitionen. 

"Politikerne har et snævert syn på uddannelse". Sådan siger formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, efter at folkeskoleforligskredsen i går lovede at beholde ambitionen om fuld kompetencedækning i folkeskolen. 
"Politikerne har et snævert syn på uddannelse". Sådan siger formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, efter at folkeskoleforligskredsen i går lovede at beholde ambitionen om fuld kompetencedækning i folkeskolen. Foto: Skolelederforeningen
Malte Bruhn

Skolelederne er utilfredse. Lærerne er glade. 

Fakta
Kompetencedækning i folkeskolen
Målet om 95 procent kompetencedækning (fuld kompetencedækning) blev indgået mellem KL og regeringen som en del af kommunernes økonomiaftale for 2014. Den er en del af folkeskolereformen. 

Kompetencedækning er defineret som andelen af planlagte undervisningstimer, der varetages af undervisere med kompetenceniveauerne 'undervisningskompetence' og 'tilsvarende kompetencer' i forhold til det samlede timetal. Der er anvendt følgende definitioner:
  • At have undervisningskompetence i et fag betyder, at underviseren har haft det pågældende fag som linjefag på læreruddannelsen.
  • At have kompetencer svarende til undervisningskompetence betyder, at underviseren f.eks. har en efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusforløb, der vurderes at give kompetencer svarende til undervisningskompetence. Skolens leder må foretage et skøn i denne forbindelse.

Kilde: Undervisningsministeriet

Det er skriften på tavlen, efter at et flertal i Folketinget tirsdag fredede ambitionen om fuld kompetencedækning i folkeskolen. Det betyder, at politikerne fortsat vil have, at 95 procent af undervisningen skal varetages af lærere med relevante kompetencer i 2020.

Evnen til at motivere og lede en klasse er vigtigere end fagligheden og de formelle kompetencer.

Bente Bjørnholt
Medforfatter til rapport om kompetencedækning i folkeskolen

Diskussionen om kompetencedækning startede før sommerferien, da KL og regeringen aftalte at drøfte en nedjustering af ambitionen. 

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00