Analyse af skolepraktik: Kæmpe forskel på skoler
TAL: Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har kortlagt antallet af elever i skolepraktik på landets erhvervsskoler. Forskellene er store, og der ligger et stort potentiale på området, mener DA. Erhvervsskolerne efterlyser nuancer i debatten.
Tyson W. Lyall
RedaktørProblemerne er en smule mere nuancerede. Derfor er løsningerne det også. Man kan ikke bare sige, at Svendborg skal gøre ligesom i Roskilde.
Lars Kunov
Direktør, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Der er en verden til forskel på at være tømrerlærling i Roskilde og i Svendborg.
I Roskilde kommer stort set ingen af dem i skolepraktik i mere end 3 måneder.
I Svendborg gør halvdelen af dem det.
Dyk ned i DA’s nye tal her.
Se blandt andet, hvor mange elever de forskellige skoler har i skolepraktik.
Tallene kan ses på hver enkelt uddannelsesretning. Tallene viser også, hvilke skoler der ligger over eller under det niveau, man ifølge DA kan forvente af dem.
Om tallene:
DA har indsamlet dem for perioden 2015-2018.
DA har lavet et estimeret tal for, hvor mange elever de enkelte skoler bør have i skolepraktik. Her er der ifølge DA ”taget højde for elevernes alder, køn, herkomst og karaktergennemsnit fra folkeskolen”.
Elever i skolepraktik er defineret som elever, der har tilbragt minimum 3 måneder i skolepraktik.
DA har kun taget de største skoler og uddannelser med i analysen ”for at sikre højest mulig datakvalitet”.
Datakilder: DA’s egne beregninger på baggrund af særudtræk fra STIL og følgende registre fra Danmarks Statistiks; KOTRE, BEF, UDFK, UDDA, FAIK samt DREAM.