Debat

Brug Folkeskolen: Kerneværdierne i folkeskolen er intakte

DEBAT: Folkeskolereformen har ikke ændret på skolens kerneværdier, skriver Stine Lægård fra Brug Folkeskolen. Giv folkeskolen en chance, kære medforældre, lyder opfordringen.

Folkeskolereformen udmøntes på lige så mange forskellige måder som der er folkeskoler, skriver Brug Folkeskolen.
Folkeskolereformen udmøntes på lige så mange forskellige måder som der er folkeskoler, skriver Brug Folkeskolen.Foto: Colourbox.com
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Stine Lægård
Bestyrelsesmedlem, Brug Folkeskolen

I disse dage bliver tusindvis af glade børn og forældre modtaget med flag og sang rundt omkring på de danske folkeskoler til første skoledag.

Første dag i en skole, der siden den nye folkeskolereform trådte i kraft i 2014 er blevet hængt ud i medierne og stemplet som konkurrencestatens skole.

Skoleelever udstilles som konkurrencestatens små soldater, der gennem bl.a. nationale tests og lange skoledage skal leve op til præstationskrav og forudbestemte målsætninger.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Når folkeskolen oplever høj forældreopbakning, så skaber vi sammen fordomsfrie og stærke børn

Stine Lægård
Bestyrelsesmedlem, Brug Folkeskolen

Debattører og fagfolk omtaler per automatik skolereformen som et stort onde.

Men der mangler i debatten en nuancering af, at folkeskolereformen udmøntes på lige så mange forskellige måder, som der er folkeskoler.

Det er fejlagtigt at tro, at kerneværdierne i den danske folkeskole har ændret sig på baggrund af skolereformen

Stine Lægård
Bestyrelsesmedlem, Brug Folkeskolen

Og de grundlæggende værdier er der ikke pillet ved: Folkeskolen er forsat af afgørende betydning for børnenes samfundsforståelse og dannelse.

Flere nuancer
Man har på skolerne rundt omkring i landet taget hul på reformen fra forskellige indgangsvinkler, og selvfølgelig er der dele af reformen, som man endnu ikke er i mål med, ligesom det ikke kan afvises, at der skal ske justeringer til hen ad vejen.

Men med til det positive hører, at folkeskolereformen har givet skolerne mulighed for i høj grad at positionere sig selv fagligt og værdimæssigt. Og værdierne – ja, de er intakte.

Det er fejlagtigt at tro, at kerneværdierne i den danske folkeskole har ændret sig på baggrund af skolereformen.

De faglige kompetencer og det menneskelige engagement frarøver reformen ikke folkeskolens dygtige lærere og så længe folkeskolen møder forældreopbakning, lokal tilslutning og sikres politisk og økonomisk topprioritet, vil den være velfærdssamfundets vigtigste institution.

En institution, som sikrer samfundets sammenhængskraft og som vi skal huske at værne om og være stolte af.

Folkeskolen som et tilvalg
Som forældre til børn i folkeskolen i udsatte bydele i København, bliver man ikke sjældent mødt med undrende blikke fra andre forældre og kommentarer som: "Tør du virkelig lade dit barn være et socialt projekt i den danske folkeskole?"

Man møder en forudindtaget holdning om, at det må skyldes, at man ikke fik skrevet sit barn op til privat- eller friskole, allerede da lille Hugo var baby.

Men det er ikke sandheden. Vi har ligesom mange andre forældre aktivt valgt folkeskolen til, fordi vi tror på, at folkeskolen ikke alene tilbyder undervisning, didaktik, kreativitet og innovation i verdensklasse, men også menneskelig og kulturel dannelse, der vil sætte vores børn i stand til at begå sig i en global og mangfoldig verden.

Når folkeskolen oplever høj forældreopbakning, så skaber vi sammen fordomsfrie og stærke børn, som i fremtiden bliver i stand til at finde fælles løsninger på tværs af nationalitet, kultur og socioøkonomiske skel.

Giv den en chance
Den skyttegravstendens og den stigende opdeling af vores samfund skal nedbrydes og vi tror på, at folkeskolen skaber grobund for mere lighed og for et mere harmonisk samfund – for kendskab skaber venskab.

Så kære medforældre: Besøg din folkeskole og spørg, hvordan skolen har valgt at gribe folkeskolereformen an og tal med nogle af dens forældre.

Giv den en chance og lad være med at tro på, at reformen har begravet folkeskolens faglighed og medmenneskelighed.

Folkeskolen er fortsat funderet på et højt fagligt niveau, høj trivsel, aktive forældre og faglig ledelse spændt op på et sikkerhedsnet, som er unikt for det danske samfund.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00