Debat

DA: Tiden efter corona skal føre til en ny start på skoledagen

Under coronakrisen har lærerne haft mulighed for at tænke nyt og tilrettelægge undervisning mere praksisorienteret. Det skal vi holde fast i efter pandemien, da det kan få flere læringsformer i spil og få flere til at vælge en erhvervsuddannelse, skriver Jannik Bay og Anders Mikkelsen.

Gode erfaringer med udeundervisning under coronapandemien skal bruges til at tænke mere praksisnært i undervisningen fremover, skriver Jannik Bay og Anders Mikkelsen.
Gode erfaringer med udeundervisning under coronapandemien skal bruges til at tænke mere praksisnært i undervisningen fremover, skriver Jannik Bay og Anders Mikkelsen.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For mange elever i folkeskolen og gymnasiet har hverdagen under coronakrisen foregået bag en skærm. Det har på mange måder været et svært år, der har stillet store krav til lærernes indsats og elevernes koncentration.

Undervisningsformen har været meget speciel, og der er næppe nogen, der ønsker sig tilbage til hjemsendelse og corona. Men måske kan vi alligevel tage nogle positive erfaringer med os?

Mulighed for praksisorienteret undervisning

Nødvendigheden af udeundervisning ved fysisk fremmøde har været træls, men den har også givet lærerne mulighed for at tænke nyt og tilrettelægge en undervisning, som er mere praksisorienteret. Og det er der i høj grad brug for. Vi står derfor nu med en enestående mulighed for en ny start, når eleverne er tilbage på skoler og gymnasier.   

Nødvendigheden af udeundervisning ved fysisk fremmøde har været træls, men den har også givet lærerne mulighed for at tænke nyt og tilrettelægge en undervisning, som er mere praksisorienteret

Jannik Bay og Anders Mikkelsen
Uddannelses- og integrationschef og chef for Åben Virksomhed, Dansk Arbejdsgiverforening

Folkeskolen er nemlig i stigende grad blevet akademiseret. Og folkeskolereformens mål om mere praksis i skoledagen er ikke blevet indfriet. Men der findes forskellige læringsformer, og vi kan få langt bedre læring og få flere grupper med, hvis vi i højere grad indarbejder den praktiske læring i undervisningen.

Det åbner mulighed for, at eleverne kan lære på helt nye måder, og at flere læringsformer kan sættes i spil. Dette kan ske på skolen og i de nære omgivelser – ligesom det kan ske ved at inddrage det lokale erhvervsliv i konkrete projekter, hvor eleverne oplever, at det de lærer i skolen faktisk kan bruges i virkeligheden på de danske virksomheder. Og ja, så kan de også se de gode muligheder, der er i en erhvervsuddannelse eller en naturvidenskabelig/teknisk uddannelse.

Samarbejde mellem virksomheder og skoler

Danske virksomheder har brug for medarbejdere, som har en praktisk-teoretisk tilgang til arbejdet.

Vi har brug for faglærte, og vi får brug for endnu flere i fremtiden. Derfor mener vi i Dansk Arbejdsgiverforening, at eleverne igennem undervisningen har brug for et bedre indtryk af uddannelsesmulighederne inden for erhvervsuddannelserne og Stem. Derfor har vi blandt andet lanceret Projekt Åben Virksomhed, hvor 500 virksomheder står klar til at åbne dørene op for elever og lærere.  

Der er brug for mange forskellige kompetencer på fremtidens arbejdsmarked. Vi skal bruge tiden efter corona til en ny start. Eleverne skal vende tilbage til nye friske skoledage, hvor der er mulighed for at lære på forskellige måder, både den akademiske og den praktiske læring. 

Det er til gavn for alle eleverne. Danske skoleelever har set alt for meget til en skærm og alt for lidt til hinanden og den praktiske virkelighed. Lad os gribe muligheden og styrke samarbejdet mellem skolerne og dansk erhvervsliv eksempelvis via Åben Virksomhed.  

Det er enkelt at gå til for både lærere og virksomheder, og der er tilbud i hele landet. Det vil få flere elever med, fordi det kobler arbejdet i skolen med virkeligheden. Og måske vil det endda få nogle elevers øjne op for de gode muligheder for spændende job, som de måske slet ikke kender eksistensen af.  

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jannik Bay

Uddannelses- og integrationschef, DA
Cand.polit. (Københavns Uni. 1996)

0:000:00