Danskerne: Skoleledere skal tilrettelægge lærernes arbejdstid

ARBEJDSTID: Et flertal af danskerne mener, at skolelederne skal kunne tilrettelægge lærernes arbejdstid. Det viser en meningsmåling, Altinget | Uddannelse har fået foretaget oven på den seneste tids arbejdstidsdebat.
Foto: Colourbox
Lasse Lange

Det skal være skolelederne, der bestemmer, hvor meget lærerne skal undervise.

Det mener et flertal af danskerne ifølge en ny meningsmåling, som A&B Analyse har foretaget for Altinget | Uddannelse.

53 procent af de adspurgte mener, at skolederne skal kunne tilrettelægge lærernes arbejdstid. 24 procent er uenige, mens 23 procent har svaret "ved ikke". A&B Analyse har spurgt 1.314 repræsentativt udvalgte danskere i perioden 30. august til 4. september.

Undersøgelsen kommer oven på en periode med fornyet debat om lærernes arbejdstid, der er reguleret af en arbejdstidsaftale mellem Lærernes Centralorganisation og Kommunernes Landsforening (KL). Som optakt til efterårets forhandlinger om en reform af folkeskolen og vinterens overenskomstforhandlinger har politikere fra en bred vifte af Folketingets partier - heriblandt børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) - ytret ønske om, at lærerne skal undervise mere, og at det i højere grad skal være op til den enkelte skoleledelse at afgøre, hvordan lærerne skal bruge deres arbejdstid.  

I virkligheden burde de fleste have svaret ‘ved ikke', for de færreste mennesker kender noget til vores arbejdstidsaftaler eller er klar over, hvordan en lærers arbejdsdag ser ud.

Anders Bondo Christensen
Formand for Danmarks Lærerforening

Og meningsmålingen gør indtryk hos KL, der sidder med ved forhandlingsbordet.

"Vi driver folkeskole for den brede befolkning, så det betyder noget, hvad den almindelige dansker mener. Og det gør indtryk, at et flertal svarer sådan," siger Michael Ziegler, formand for KL's løn- og personaleudvalg og konservativ borgmester i Høje Taastrup, til Altinget | Uddannelse.

<script type="text/javascript" src="//ajax.googleapis.com/ajax/static/modules/gviz/1.0/chart.js"> {"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AupIs_r6ZJA7dFhtSE9DQjV6UEZ6bEpOb09ZLW0yd0E&transpose=0&headers=0&range=A2%3AB4&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"viewWindowMode":"pretty","viewWindow":{}},{"useFormatFromData":true,"viewWindowMode":"pretty","viewWindow":{}}],"pieHole":0,"fontName":"Arial","booleanRole":"certainty","title":"Skal skolelederne kunne tilrettel\u00e6gge l\u00e6rernes arbejdstid?","height":371,"animation":{"duration":500},"colors":["#38761d","#cc0000","#f1c232","#109618","#990099","#0099C6","#DD4477","#66AA00","#B82E2E","#316395","#994499","#22AA99","#AAAA11","#6633CC","#E67300","#8B0707","#651067","#329262","#5574A6","#3B3EAC","#B77322","#16D620","#B91383","#F4359E","#9C5935","#A9C413","#2A778D","#668D1C","#BEA413","#0C5922","#743411"],"width":435,"is3D":true,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"viewWindowMode":"pretty","viewWindow":{}}},"state":{},"chartType":"PieChart","chartName":"Chart1"} </script>
Bondo: Folk forstår ikke arbejdstidsreglerne
Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, er ikke imponeret over meningsmålingen. Han mener, at resultatet afspejler, at folk ikke kender sagens rette sammenhæng.

"I virkligheden burde de fleste have svaret "ved ikke", for de færreste mennesker kender noget til vores arbejdstidsaftaler eller er klar over, hvordan en lærers arbejdsdag ser ud. Det samme gælder i øvrigt mange af de politikere, der kritiserer vores arbejdstidsaftale. Det er simpelthen ikke klar over, hvordan tingene hænger sammen," siger Anders Bondo.

Han mener, at det ville være en dårlig ide at lade det være op til skoleledelserne at beslutte præcis, hvor meget tid lærerne skal bruge på undervisning, forberedelse og andre ting.

"Det vil skabe enorme mængder af bureaukrati, hvis den enkelte skoleleder skal sidde og beslutte, hvor meget tid hver enkelt lærer skal bruge på hvad. Indtil 2008 havde vi nogle meget rigide og bureakratiske regler, som blev kritiseret fra alle sider. Men hvis vi bare lader det være op til ledelserne, blver det endnu mere bureaukratisk end dengang."

KL: Arbejdstid er en prioritet
Formanden for Skolelederforeningen, Anders Balle, er dog ikke enig i, at det vil give mere bureaukrati, hvis man lader det være op til ledelserne at beslutte, hvordan lærernes arbejdstid skulle se ud.

"Man kan jo bare tage udgangspunkt i den nuværende aftale og så lave de justeringer, man synes er fornuftige lokalt. Når er sagt, så er der faktisk nogle fleksibiliteter indbygget i den nuværende aftale, som man slet ikke udnytter så meget, som man måske burde."

Skoleleder-formanden er dog i tvivl om, det vil være fornuftigt at lægge al magten hos de lokale skoleledelser.

"Det kunne godt give nogle konflikter lokalt, eksempelvis af faglig karakter eller bare brok og ballade. Uanset hvad, kan man ikke finde en helt retfærdig løsning, men i dag har vi nogle aftaler som både lærere og ledelse anerkender," siger Anders Balle.

Michael Ziegler fra KL, der skal forhandle overenskomst med Anders Bondo og lærerne til vinter, er påpasselig med at udtale sig om KL's ønsker og krav.

"Det er en generel prioritet for KL, at lærerne skal bruge mere tid sammen med børnene. Men af hensyn til de kommende overenskomstforhandlinger kan jeg ikke komme det nærmere," siger han dog.

Dokumentation

Sådan har vi spurgt
Lærernes arbejdstid bliver i dag fastsat efter arbejdstidsaftaler, som er indgået mellem Lærernes Centralorganisation og Kommunernes Landsforening. Fra politisk side ønsker man at ændre det, så de enkelte skoleledere fremover kan styre og tilrettelægge lærernes arbejdstid. Mener du, at skolelederne skal kunne tilrettelægge lærernes arbejdstid? 

  • Ja
  • Nej
  • Ved ikke 

 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Bondo Christensen

Fhv. formand, Danmarks Lærerforening
lærer (Skårup Seminarium 1982), journalist (Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, 2023)

Michael Ziegler

Borgmester (K), Høje Taastrup Kommune, næstformand, Konservative, formand, KL’s Løn- og Personaleudvalg
cand.polyt. (DTH 1992)

Anders Balle

Fhv. formand, Skolelederforeningen og LC-lederforum
lærer (Jelling Seminarium 1972)

0:000:00