Det siger eksperterne om helhedsskolen

SKOLEDAG: Der er langtfra enighed blandt politikerne om effekten af en helhedsskole. Men hvad siger eksperter og forskere om indførelsen af en længere skoledag? Læs mere her.
Foto: Colourbox.com

Med et regeringsindgreb i lærerkonflikten og en ny overenskomst for landets folkeskolelærere er vejen nu banet for børne- og undervisningsminister Christine Antorinis (S) reform af folkeskolen, der skal sikre et samlet kvalitetsløft af skolen. Midlet er en længere skoledag for alle elever fra 0. til 9. klasse og indførelsen af de såkaldte aktivitetstimer, hvor læring kombineres med fysisk aktivitet.

Blandt folketingspolitikerne på Christiansborg er der langtfra enighed om effekterne af en længere skoledag, og senest har Venstres folkeskoleordfører, Karen Ellemann, kastet grus i reformmaskineriet ved at kræve en skoleuge på maksimalt 35 timer i udskolingsklasserne mod regeringens forslag om 37 timer.

Det er imidlertid ikke kun hos politikerne, at der hersker uenighed om, hvorvidt en længere skoledag skaber dygtigere elever. Også i forskerkredse er man langtfra enige om udbyttet af en folkeskolereform med længere skoledage. Vi har samlet kommentarer og udtalelser fra eksperter på skoleområdet og giver her et overblik over de forskningsmæssige argumenter for og imod en helhedsskole.

0:000:00