Debat

EL: Discount-løsninger får ikke de svageste unge i uddannelse

DEBAT: Den Forberedende Grunduddannelse skal nu bevæge sig fra tegnebrættet til virkeligheden, men økonomi og snævre interesser risikerer at skabe unødige forhindringer på vejen, skriver Jakob Sølvhøj (EL).

Den Forberedende Grunduddannelse må ikke nedprioriteres af økonomiske årsager, skriver Jakob Sølvhøj (EL).
Den Forberedende Grunduddannelse må ikke nedprioriteres af økonomiske årsager, skriver Jakob Sølvhøj (EL).Foto: Steen Brogaard/ft.dk
Anders Brønd Christensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jakob Sølvhøj
Undervisningsordfører, Enhedslisten

Det er et ambitiøst uddannelsesprojekt, der nu skal flyttes fra tegnebrættet og ud i den virkelige uddannelsesverden.

Aftalen om den Forberedende Grunduddannelse (FGU), der endte med at samle alle Folketingets partier, er et godt afsæt for et nyt attraktivt uddannelsestilbud til tusindvis af unge, der med aftaletekstens overskrift, skal sikres bedre veje til uddannelse og job.

Det er ambitionen at give en stor gruppe unge, som hidtil ikke er lykkedes med at gennemføre en uddannelse, en ny mulighed, og at øge den samlede andel af en ungdomsårgang, der gennemfører en ungdomsuddannelse.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Skal ambitionen indfries, stiller det store krav til de mange aktører, der i perioden frem til sommeren 2019 skal sikre, at processen med etablering af uddannelsen bliver håndteret så godt som overhovedet muligt.

Kritikken er berettiget
Udfordringerne er mange, og der vil være bump på vejen frem mod uddannelsens start i sommeren 2019.

Det vil være helt i strid med intentionen om at sikre uddannelse til flere, hvis kortsigtede økonomiske interesser i kommunerne bliver styrende for ungeindsatsen.


Jakob Sølvhøj
Undervisningsordfører, Enhedslisten

Der vil være både institutionelle- og geografisk betingede interessemodsætninger, der skal overvindes, men heldigvis også et stort antal kompetente og engagerede skolefolk, der kan bidrage til at løse opgaven.

Det er en vigtig forudsætning for succes, at de mål og retningslinjer, der udstikkes fra regeringen og involverede styrelser er klare og indbyrdes sammenhængende.

Derfor har de anbefalinger, der i sidste måned udgik fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering med rette været genstand for hård kritik. Anbefalingerne har dårligt kunne læses som andet end en nedprioritering af FGU’en til fordel for andre og billigere tilbud til de unge.  

Det er kritisabelt, at STAR-materialet om den gode ungeindsats er blevet udformet, så det beskriver brobygning som det naturlige førstevalg for kommunerne, og virksomhedspraktik samt øvrige kommunale projekter som indsatser, der har en højere prioritet end den nye forberedende grunduddannelse.

Det vil være helt i strid med intentionen om at sikre uddannelse til flere, hvis kortsigtede økonomiske interesser i kommunerne bliver styrende for ungeindsatsen.

Der er derfor grund til at glæde sig over, at styrelsen nu har fjernet anbefalingerne på sin hjemmeside. Afgørende er det dog, at de heller ikke i praksis bliver rettesnore for de kommunale prioriteringer.

Eleverne er vigtigere end snævre kommunale interesser
Udformningen af den konkrete institutions- og skolestruktur er i fuld gang.

Kommunerne og de fem kommunekontaktråd har i samarbejde med de eksisterende uddannelsesinstitutioner fået ansvaret for at skrue den lokale skolestruktur sammen frem mod juni måned, hvor aftalekredsen skal drøfte, og Undervisningsministeren skal træffe beslutning om, dækningsområder og placering af skolerne.

Jeg har langt fra et fuldt overblik over, hvordan den proces skrider frem, men det er klart, at vi her har en af de mere komplicerede opgaver i den samlede proces.

Det er indlysende og sådan set fuldt forståeligt, at der er mange forskellige interesser, der vil blive forsøgt tilgodeset, men forhåbentlig vil det alle steder blive løst på en måde, hvor det ikke er snævre institutions- eller kommunale interesser, men elevperspektivet og hensynet til at sikre en succes for det samlede uddannelsesprojekt, der vil være i fokus.

Jeg tror udpegningen af en særlig opmand til at understøtte denne proces vil bidrage til at finde gode lokale løsninger.

Rejsetiden har betydning
Det er vigtigt, at de skoler, der etableres, er fagligt bæredygtige, men det må samtidig understreges, hvor stor en betydning det har, at skolerne spredes geografisk, så de unge ikke får lange rejsetider.

Vi ved, at afstanden til uddannelsesstedet har afgørende betydning, hvis de unge skal tiltrækkes og fastholdes i uddannelse.

Ved afvejningen af, hvordan der findes den rette balance mellem faglig bæredygtighed og geografisk spredning, er det utrolig vigtigt, at vurderingen af målgruppens størrelse baserer sig på en grundig og konkret analyse i de enkelte kommuner og dækningsområder.

En anden væsentlig opgave bliver at sikre, at de mange elever med særlige behov, der kommer til at starte på FGU’en, får den nødvendige støtte under uddannelsen.

Det vil jeg blandt andet vende tilbage til i mit næste indlæg.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jakob Sølvhøj

Fhv. MF (EL)
Studentereksamen (Helsingør Gymnasium, 1973)

0:000:00