Endnu en lussing til folkeskolereformen

REFORM: En ny rapport om skoleelevers matematikevner lægger sig i bunken af dårlige historier om folkeskolereformen fra 2014. Enhedslisten har kaldt ministeren i samråd om sagen.

Danske elever bliver dårligere til matematik.
Danske elever bliver dårligere til matematik.Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Tyson W. Lyall

Der har været langt mellem succeshistorierne om folkeskolereformen, siden den blev rullet ud over landet i sommeren 2014.

Tirsdag formiddag blev der i stedet tilføjet endnu et kapitel til den negative fortælling om reformen.

Ifølge den internationale undersøgelse TIMSS 2019, som DPU, Aarhus Universitet, har offentliggjort, så er danske skoleelevers matematikfærdigheder nemlig blevet ringere siden 2015.

Dokumentation

Fakta om undersøgelsen:

TIMSS står for Trends in International Mathematics and Science Study.

Det er en international undersøgelse fra 1995, som gennemføres hvert fjerde år.

Den sammenligner niveauet i matematik og natur/teknologi blandt elever i 4. og 8. klasse.

Den nye, omtalte undersøgelse blev gennemført i mere end 60 lande i 2019.

I Danmark er undersøgelsen gennemført af forskere ved DPU, Aarhus Universitet. Danmark har deltaget med 4. klasse.

Fakta: DPU, Aarhus Universitet.


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00