Debat

Erhvervsskoler: Regeringens spareforslag kan betyde færre faglærte

DEBAT: Regeringen lægger op til en besparelse på 550 millioner kroner på markedsføring for uddannelser. Erhvervsuddannelserne kan få sværere ved at tiltrække unge og opfylde politiske målsætninger, skriver Ole Heinager.

Informationsindsatsen er afgørende for, at flere unge fremover vil søge ind på erhvervsuddannelserne, skriver formand for erhvervsskoler.
Informationsindsatsen er afgørende for, at flere unge fremover vil søge ind på erhvervsuddannelserne, skriver formand for erhvervsskoler.Foto: Sophia Juliane Lydolph/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ole Heinager
Formand, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne (DEG-L)

En meget stor andel af de unge har de facto ikke et særligt stort kendskab til deres uddannelsesmuligheder. 

Ole Heinager
Formand, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne (DEG-L)

Mere nærpoliti er et budskab, som de fleste kan sige ja tak til.

Besparelser på 550 millioner kroner på markedsføring for uddannelser er også nemt at købe ind på, hvis man har en forestilling om, at pengene går til glitterpapir og busreklamer, der har til formål at konkurrere med naboskolen.

Dette er dog langt fra tilfældet på erhvervsskolerne, hvor markedsføringskontoen ikke kun dækker over de erhvervsgymnasiale uddannelser, men meget mere. Ifølge lovgivningen må erhvervsskolerne maksimalt målrette 0,9 procent af institutionens samlede udgifter til markedsføring.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Hertil er skolerne underlagt stramme regler for kontering, hvilket giver god mening. Det giver gennemsigtighed og mulighed for sammenligning.

Dykker man ned i markedsføringskontoen, vil man kunne se, at pengene i vid udstrækning bruges til uddannelsesinformation snarere end markedsføring. Det er information, der understøtter brede politiske målsætninger om vigtigheden af at uddanne sig hele livet og om de muligheder, der er.

En meget stor andel af de unge har de facto ikke et særligt stort kendskab til deres uddannelsesmuligheder. Især halter deres – og forældrenes – viden om erhvervsuddannelserne og de erhvervsrettede gymnasiale uddannelser gevaldigt bagefter. På erhvervsskolerne føler vi os helt grundlæggende forpligtede til at informere om alle mulighederne, så valget ikke tages på automatpilot.

Uddannelsesmuligheder på erhvervsskolerne
Et eksempel kan være at gøre opmærksom på forholdsvis ukendte uddannelser som for eksempel struktør, hvor vi ved, at virksomhederne har behov for kvalificeret arbejdskraft, og hvor løn og jobmuligheder er gode.

Dette gøres for eksempel via handouts til jobcentrene og virksomheder, som er i dialog med ufaglærte eller arbejdsløse, der kunne tænkes at gå i gang med en uddannelse.

Det kan også være via trykt annoncering i en lokalavis for at få forældrenes øjne op for uddannelsen og på knivskarp og segmenteret information på Facebook, hvor vi kan ramme den unge målgruppe helt præcist.

Markedsføringsbudgettet går også til udvikling og vedligeholdelse af skolernes hjemmesider, som leverer basisinformation om uddannelserne. Og til lønudgifter til medarbejdere, der sidder med denne opgave. Det er i øvrigt et lovkrav, at information om alle uddannelser er at finde på skolens hjemmeside.

Hvad har regeringen tænkt sig?
Og så bruger mange skoler en stor del af budgettet på at informere om for eksempel infoaftener, hvor unge og deres forældre inviteres ind for at se en erhvervsskole og få et overblik over vores uddannelsestilbud.

Det er et fremragende udstillingsvindue og med til at skabe et mere balanceret billede af mulighederne – set i lyset af de almene gymnasiers mangeårige tradition med orienteringsaftener.

Hvis skolerne ikke må lave oplysning om vores uddannelser, hvordan har regeringen så tænkt, at man skal få 30 procent af en ungdomsårgang og flere til at vælge en erhvervsuddannelse, få flere til af vælge Stem-uddannelser på htx, innovation og iværksætteri på hhx, få flere kvinder i mandefag, få flere mænd i kvindefag, gøre opmærksom på nye udbud i yderområderne og få fat i grupper i samfundet, som ikke kom i gang med en uddannelse i første omgang?

Uddannelse er den bedste kriminalitetsforebyggende foranstaltning, der findes. Listen af grunde til oplysning om uddannelser er lang og handler om alt andet end konkurrence mellem skoler, glitterpapir og busreklamer.

Læs også

Ungevejledning har ikke ressourcer
Skal skolerne så bare lade være med at informere om alle de erhvervsrettede uddannelser, der findes? Nej. Vi kan ikke vente på mund til mund, og den kommunale ungevejledning har ikke ressourcer til det.

Informationsindsatsen er og bliver afgørende for, at der kan leves op til en bred kam af politiske målsætninger. Derfor vil dette forslag medføre besparelser på uddannelserne, ofret for en god sag, som de færreste kan sige nej til.

Besparelserne kommer til at gå ud over skolernes vigtige oplysningsarbejde – endnu en gang. Det håber vi regeringen og partierne har opmærksomhed på, før en af de vigtigste medspillere i at sikre fremtidens unge en uddannelse spilles af banen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Heinager

Adm. direktør, Next Uddannelse København, afgående formand, DEG-L (Lederne i Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier) (24/4-24)
cand.scient.pol.

0:000:00