Debat

Erhvervsskoler: Lad fremtidens 10. klasse fokusere på faglighed og anvendelighed

DEBAT: 10. klasse skal være et motiverende uddannelsesforløb i et nyt miljø, fremfor afslutningen på grundskolen. Et nyt 10. klasse-tilbud, som baserer sig på mere praksisorienteret undervisning, kan være fremtiden, skriver erhvervsskoleorganisationer.

Et nyt 10. klasse-tilbud, som baserer sig på en mere anvendelsesorienteret undervisning, kan få flere til at føle, at 10. klasse er det rigtige valg, skriver debattører. 
Et nyt 10. klasse-tilbud, som baserer sig på en mere anvendelsesorienteret undervisning, kan få flere til at føle, at 10. klasse er det rigtige valg, skriver debattører. Foto: Sophia Juliane Lydolph/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ole Heinager og Lars Goldschmidt
Hhv. formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne (DEG-L) og formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG-B)

I foråret kom EVA med en undersøgelse, der viste, at over halvdelen af eleverne i 10. klasse oplever, at de er blevet fagligt dygtigere af det ekstra skoleår.

Ole Heinager og Lars Goldschmidt
Hhv. formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne (DEG-L) og formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG-B)

Det er en rigtig god idé at genoptage arbejdet med at udvikle det skoleår, der skal hjælpe og gøre eleverne fra grundskolen klar til at vælge ungdomsuddannelse.

Og her er vi enige med arbejdsgiverne om, at flere unge ville have stor glæde af at møde praksisfaglighed og undervisningsformer og pædagogik, der peger i retning af en erhvervsrettet ungdomsuddannelse.

Derfor kom DEG også sidste år sammen med de øvrige interessenter omkring 10. klasse med forslag til, hvad der bør kendetegne fremtidens 10. klasse. Eleverne skal opleve 10. klasse som et motiverende uddannelsesforløb i et nyt miljø fremfor som afslutningen på grundskolen.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Der skal være fokus på anvendelsesorienterede og praksisfaglige undervisningsformer, der både styrker elevernes faglige kompetencer og afklarer dem i forhold til valg af ungdomsuddannelse.

Læs også

Fokus skal være på praktisk anvendelse
Vi lægger os ikke fast på den fysiske placering af 10. klasse, som fortsat skal være et kommunalt ansvar. Men det giver god mening, at fremtidens 10. klasse under alle omstændigheder indgår et tæt samarbejde med erhvervsskolerne, som både har faciliteter/værksteder og erfaring med de anvendelsesorienterede læringsmiljøer. Og vi bidrager meget gerne fra erhvervsskolernes side til udviklingen af den nye 10. klasse.

I foråret kom EVA med en undersøgelse, der viste, at over halvdelen af eleverne i 10. klasse oplever, at de er blevet fagligt dygtigere af det ekstra skoleår, og at de har udviklet sig både socialt og personligt.

10. klasse gav altså mening for dem. Men det fremgik af samme undersøgelse, at hver fjerde elev i en almen 10. klasse har fortrudt, at de har valgt 10. klasse og stort set lige så mange har seriøst overvejet at droppe ud undervejs.

Det fremgik ikke hvorfor, men et nyt 10. klasse-tilbud, som baserer sig på en mere anvendelsesorienteret og projektorienteret undervisning, kunne måske få flere til at føle, at 10. klasse er det rigtige valg.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Heinager

Adm. direktør, Next Uddannelse København, afgående formand, DEG-L (Lederne i Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier) (24/4-24)
cand.scient.pol.

0:000:00