Erhvervsskoler vil forebygge frafald

VELKOMST: For at bremse elevers frafald fra erhvervsuddannelserne satser langt de fleste erhvervsskoler på særlige velkomst- og introforløb for nye elever, der skal uddannes efter den nye eud-reform.

Med særlige introforløb har de fleste erhvervsskoler fokus på et af formålene med erhvervsskolereformen, nemlig at forhindre det store frafald blandt eleverne.
Med særlige introforløb har de fleste erhvervsskoler fokus på et af formålene med erhvervsskolereformen, nemlig at forhindre det store frafald blandt eleverne.Foto: colourbox.com
Erik Bjørn Møller

Det er primært unge, der kommer direkte fra folkeskolen, der starter på erhvervsskolernes GF1, og det er afgørende, at de unge bliver taget godt imod og møder et spændende studiemiljø.

Lars Kunov
Direktør i Danske Erhvervsskoler
Fakta
Den nye EUD-reform trådte i kraft 1. august. Reformen skal kort fortalt sikre bedre kvalitet, mindre frafald, tiltrækning af flere elever og trivsel på og tillid til erhvervsuddannelserne. Eud-reformen har fire politiske mål: 
1. Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse (25 % i 2020 og 30 % i 2025). 
2. Flere skal fuldføre er erhvervsuddannelse (mindst 60 % i 2020 og 67 % i 2025). 
3. Erhvervsskolerne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 
4.Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes.

Kilde: Danske Erhvervsskoler

Erhvervsskolerne byder disse dage velkommen til de nye elever, der, som de første, skal uddannes efter den nye eud-reform. Eleverne mødes med nye former for introforløb med fokus på relationer og trivsel.
En ny rundspørge foretaget af Danske Erhvervsskoler viser en klar tendens på erhvervsskolerne. 30 ud af 34 adspurgte erhvervsskoler laver særlige velkomst- eller introforløb i år for de nye elever, der begynder på grundforløb 1 (GF1). Skolerne melder samstemmende tilbage, at målet er at skabe relationer og tryghed, at sikre, at eleverne er læringsparate, og forebygge frafald.

- Det er meget positivt at erfare, at så stor en procentdel af skolerne har særligt fokus på trivsel og introforløb i forbindelse med, at eud-reformen træder i kraft. Det er primært unge, der kommer direkte fra folkeskolen, der starter på erhvervsskolernes GF1, og det er afgørende, at de unge bliver taget godt imod og møder et spændende studiemiljø, siger af Lars Kunov, direktør i Danske Erhvervsskoler.

Fra fælles morgenmad til en uge på camp
Introforløbene er af meget forskellig karakter. På nogle skoler er de enkle og består fx af en fælles velkomst, en rundvisning på skolen og en fest. Andre steder består introforløbet af fire dages camp væk fra skolen med fokus på udvikling af personlige kompetencer.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00