EVA: Den pædagogiske ledelse på erhvervsskolerne skal styrkes

EUD: Der er brug for at styrke den pædagogiske ledelse på erhvervsskolerne, og lederne skal være meget mere synlige i klasselokalerne, hvis EUD-reformen skal blive en succes. Det konkluderer en ny undersøgelse fra EVA.
Den pædagogiske ledelse på erhvervsskolerne skal styrkes, og lederne skal tage mere aktiv del i lærernes undervisning, konkluderer en ny undersøgelse fra EVA.
Den pædagogiske ledelse på erhvervsskolerne skal styrkes, og lederne skal tage mere aktiv del i lærernes undervisning, konkluderer en ny undersøgelse fra EVA.Foto: Colourbox.com
Per Bang Thomsen

Erhvervsskolerne står midt i en forandringsproces. Politikerne vil have flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse, og undervisningskvaliteten skal samtidig højnes. Det betyder, at den pædagogiske ledelse er blevet endnu vigtigere end tidligere.

Bo Söderberg
Specialkonsulent hos EVA
Hvis reformen af erhvervsuddannelserne skal blive en succes, er der brug for at styrke den pædagogiske ledelse på landets erhvervsskoler.

Kravene til den daglige undervisning er nemlig blevet skærpet i de seneste år, senest som følge af EUD-reformen, og derfor kan erhvervsskolelederne ikke længere gemme sig bag skrivebordene med deres regneark og excel-tabeller.

Det konkluderer en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), som bygger på interviews med både ledere og lærere på 29 forskellige erhvervsskoler.

Hvor ledernes hovedopgave førhen var at holde styr på de økonomiske rammer og driften af de forskellige erhvervsuddannelser, skal de i dag også sikre, at undervisningen er i top, og at eleverne lærer det, de skal.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00