Folkeskolen står øverst på De Radikales dagsorden

NY SÆSON: Radikale sætter folkeskolen øverst på sin uddannelsespolitiske dagsorden. Sofie Carsten Nielsen (R) redegør for partiets topprioriteter på uddannelsesområdet.

Den danske skoletradition er under pres, mener Radikales Sofie Carsten Nielsen (til venstre). 
Den danske skoletradition er under pres, mener Radikales Sofie Carsten Nielsen (til venstre). Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Altinget
Tyson W. Lyall

Hvad står øverst på programmet hos politikere og aktører i det uddannelsespolitiske Danmark?

Det spørgsmål leverer Altinget: uddannelse svar på i de kommende uger.

Her bringer vi interviews med en bred vifte af personer fra uddannelsesverdenen, som forholder sig til den nye politiske sæson.

Den første i rækken er Radikales uddannelses- og forskningsordfører, Sofie Carsten Nielsen.

Den tidligere uddannelses- og forskningsminister giver blandt andet svar på, hvorfor folkeskolen er så vigtig for partiet, og hvorfor efteruddannelse følger lige efter.

Hvad bliver det vigtigste fokusområde for R i den kommende politiske sæson – og hvorfor?

"Folkeskolen! Selve den frie og åbne danske skoletradition er under pres. Den vil vi dyrke og prioritere. Det betyder ikke, at vi skal tilbage til noget – tværtimod. Men testregimet skal vi videre fra."

"De nationale test virker som noget, vi træner eleverne i at få overstået. Jeg kan ikke finde en eneste lærer eller elev, som ikke ser det som noget, der blot skal overstås. Jeg kan ikke finde nogen, som kan fortælle mig, hvad ambitionen er med det. Det er blot ét udtryk for en kultur af kæft, trit og retning, som er tydelig i folkeskolen og længere oppe i uddannelsessystemet."

"Hvad blev der af at hylde diskussionslyst og initiativet mere end paratviden? Det er de nationale test jo virkelig udtryk for. Vi skal ikke tilbage, men vi skal holde fast i, at vi skiller os ud i Danmark. Vores skole skal ikke kun sigte mod faglige mål, men holde fast i, at vi skal være de bedste i verden til at gøre børn til selvstændige og frie mennesker, der kan tage ansvar og handle."

"Vi vil ikke afskaffe karakterer. Vi tænker heller ikke, at alt var bedre i 1970'erne. Men hvor er de store visioner for området?"

"Vi skal også videre med debatten om, hvad vi skal med de praktisk-musiske fag. Vi vil gerne have, at de fylder ligeså meget som de boglige fag. I dag ses det som noget, man lige kan gøre imellem de 'hårde timer'."

Hvordan kommer man til at se, at det er topprioritet for R?

"Blandt andet ved, at vi foreslår at afskaffe de nationale test op til 4. klasse. Vi vil egentlig gerne afskaffe dem helt, men vores pragmatiske bud er at starte der."

"Folkeskolen skal være et fedt sted at være for alle, og det kræver også, at vi ser på læreruddannelsen. Det er derfor også topprioritet for os. Vi vil have en længere og bedre læreruddannelse. Vores bud er en femårig uddannelse på professionshøjskolerne. Heldigvis går de allerede foran som uddannelsesinstitutioner – efter måske at have gået rundt om den varme grød tidligere. Nu har de selv spillet ud med bud på, hvordan man kan få en bedre læreruddannelse. Det er med at gribe den og komme videre. Det håber jeg virkelig, skoleforligskredsen vil."

"Lige efter folkeskolen vil jeg pege på efteruddannelse. Vi skal have et system, der er indrettet til efteruddannelse. Derfor har vi foreslået en uddannelseskonto, hvor vi alle sammen opretter en personlig konto til efteruddannelse hele livet."

"Uddannelsessystemet skal indrettes, så man kan komme ind og ud – uanset ens uddannelse. Kontoen skal ikke bruges til at betale uddannelse, men til at klippe ud af arbejdsmarkedet. Vi får nemlig brug for i langt højere grad at kunne flytte rundt og kombinere kompetencer."

Hvilken person forventer du at arbejde ekstra meget sammen med i den kommende tid – og hvorfor?

"Det er svært at udpege én person. Men det er virkelig vigtigt, at vi taler med dem, det handler allermest om: eleverne i den danske folkeskole. Vi skal ud og lytte til dem. Det kommer vi til."

Hvad håber du kommer til at fylde mindre i den kommende sæson?

"Jeg har en lang liste af symbolpolitik, jeg ville ønske fyldte mindre. Som integrationsordfører bruger jeg eksempelvis en stor del af min tid på at diskutere et burkaforbud, som ikke kommer til at gøre nogen som helst forskel."

"Heldigvis er der flere reelle, politiske diskussioner på uddannelsesområdet. Vi er ikke så dårlige i skoledebatten. Mange engagerer sig med viden og faglighed. Det skal vi holde fast i og ikke lade denne debat forurene af de mange andre symbolpolitiske debatter, som dominerer danske politik."

Dokumentation

Som start den på politiske sæson 2018/19 stiller Altinget: uddannelse en række personer på uddannelsesområdet de samme tre spørgsmål:

* Hvad bliver dit vigtigste fokusområde i den kommende politiske sæson?
* Hvem forventer du at arbejde ekstra meget sammen med i den kommende tid?
* Hvad håber du kommer til at fylde mindre i den kommende sæson?

Læs interview med:

Uffe Rostrup (Frie Skolers Lærerforening) 

Karsten Suhr (Danmarks Private Skoler)

Anders Bondo (Danmarks Lærerforening)


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sofie Carsten Nielsen

Underdirektør, DI Biosolutions
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2002), MA i europæisk politik og administration (Brügge, Belgien, 2001)

0:000:00