Debat

Forening: Uddannelsessystemet er ikke kun til for de talentfulde

DEBAT: Alle unge skal have samme muligheder, så længe de har interessen, skriver Ungdommens Naturvidenskabelige Forening. Et uddannelsessystem, som begrænser muligheder, har fejlet, lyder skudsmålet. 

"Folkeskolen bliver mere differentieret mellem dygtige og mindre dygtige elever. Gymnasiet handler i stigende grad kun om at få gode karakterer," skriver&nbsp;Rasmus Rahbek Østergaard, landsformand i Ungdommens Naturvidenskabelige Forening.<div><br></div>
"Folkeskolen bliver mere differentieret mellem dygtige og mindre dygtige elever. Gymnasiet handler i stigende grad kun om at få gode karakterer," skriver Rasmus Rahbek Østergaard, landsformand i Ungdommens Naturvidenskabelige Forening.

Foto: Mads Frimann Madsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rasmus Rahbek Østergaard
Landsformand i Ungdommens Naturvidenskabelige Forening

Der er en gammel talemåde, der siger, at det er lysten, der driver værket. Det kunne jeg ikke være mere enig i.

I Ungdommens Naturvidenskabelige Forening (UNF) er det netop, hvad vi mener. At lysten driver værket, gør sig gældende i alle lag af samfundet. Det fag, man interesser sig for, er tit det, man ender med at arbejde med. Det er formidling af naturvidenskab, jeg eksempelvis brænder for, og derfor elsker jeg at lave frivilligt arbejde i UNF.

Uheldige tendenser
Jeg ser dog nogle lidt uheldige tendenser i vores samfund, som jeg ikke synes, bliver diskuteret nok. Folkeskolen bliver mere differentieret mellem dygtige og mindre dygtige elever. Gymnasiet handler i stigende grad kun om at få gode karakterer. Og på universitetet bliver de studerende mere og mere begrænsende i deres valgmuligheder med den ene reform efter den anden.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Dem, der i vores uddannelsessystem ikke kan følge med, bliver tabt bag vognen, og der er ingen til at hjælpe dem. Et barns drømme om en akademisk karriere kan allerede være spoleret i folkeskolen, fordi han ikke kunne få gode nok karakterer til at komme i gymnasiet.

Dem, der til gengæld godt kan følge med, får alle de muligheder, de har brug for. I folkeskolen er der programmer for de dygtige, så de ikke skal kede sig i timen. I gymnasiet er der specielle aktiviteter kun for kloge og heldige elever. Og på universitetet behøver de dygtige ikke bekymre sig om at blive fanget i fremdriftsfælden. 

Dem, der i vores uddannelsessystem ikke kan følge med, bliver tabt bag vognen, og der er ingen til at hjælpe dem. Et barns drømme om en akademisk karriere kan allerede være spoleret i folkeskolen, fordi han ikke kunne få gode nok karakterer til at komme i gymnasiet.

Rasmus Rahbek Østergaard
Landsformand i Ungdommens Naturvidenskabelige Forening

Det skaber generelt større ulighed i uddannelsessystemet. I UNF mener vi, at alle skal have samme muligheder, så længe interessen er der.

Foredrag og sommerskoler
I UNF er vores formål at sprede interessen for og kendskabet til naturvidenskab. Det betyder helt konkret, at vi afholder foredrag og sommerskoler for børn og unge. Vi tror på, at det er lysten, der driver værket. Interessen for naturvidenskab er vigtigere end ens faglige niveau.

Vores sommerskoler, der bliver kaldt ScienceCamps, er netop for gymnasieelever, som har en interesse for eksempelvis matematik, bioteknologi eller programmering. Det er for alle unge uanset fagligt niveau.

Der er mange forskellige slags tilbud for børn og unge med ekstra stor interesse for et emne. Disse tilbud er næsten altid kørt af foreninger, og det er ærgerligt, at disse tilbud er så svære at komme til. I højere grad burde sådanne tilbud blive udbudt af vores uddannelsessystem.

Ligegyldigt hvad man interesser sig for, bør man gå efter de tilbud, man virkelig brænder for. Det er bare ærgerligt, at sådanne tilbud ikke kan tilbydes af andre end diverse foreninger.

Lysten, der driver værket
Det giver ikke mening at holde fast i den nuværende uddannelsesstruktur. Vi bliver nødt til at give børn og unge mulighed for at lave det, de brænder for. Vi skal have et uddannelsessystem, der understøtter dette.

Det er lysten, der driver værket! Det betyder, at vi skal have de mest interesserede i sprog til at beskæftige sig med sprogforskning, og dem, der elsker matematik, skal selvfølgelig arbejde med matematik.

Her til sidst så vil jeg lige pointere, at jeg ikke argumenter for, at de dygtige ikke skal belønnes. For selvfølgelig skal de det. Det handler bare om at skabe lige muligheder for alle fra starten af. Nogle er, når de går ud af folkeskolen, allerede begrænset på deres muligheder – og et sådan uddannelsessystem fejler.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00