Debat

Formand: Erhvervsskolers erfaringer kan styrke praksisfaglighed i folkeskolen

DEBAT: Erhvervsskolerne har flere konkrete forslag til, hvordan man kan styrke praksisfagligheden og samarbejdet mellem folkeskoler og erhvervsskoler. Derfor er vi klar til at trække i arbejdstøjet, så snart ministeren inviterer, skriver erhvervsskoleformand Ole Heinager.

Foto: Pressefoto/DEG - L
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ole Heinager
Formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne

Design og byg din egen cykel, skab din egen modevirksomhed, konstruktion i 3D tegning, byg en robot eller start din egen webshop.

Det kunne være navne på nye valgfag i folkeskolens ældste klasser i fremtiden, som efter min mening ville appellere til mange elever. Og det uden at skele til, hvilken ungdomsuddannelse de efterfølgende vil vælge. Det er eksempler på, hvordan man kunne udfolde de nye valgfag på baggrund af den politiske udskolingsaftale, som blev indgået for et par uger siden.

Det er også forslag, hvor vi som erhvervsskoler kan se os selv spille en væsentlig rolle i at hjælpe folkeskolerne. Vi har jo værksteder og faglærere, som naturligt kunne indgå i udviklingen og senere også afviklingen af den slags valgfag.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Gør almene fag mere praksisnære
Tilsvarende har vi erfaringer med at gøre almene fag som dansk, engelsk og matematik mere praksisnære og anvendelsesorienterede. Det kan være matematiklæreren, som tager sine elever med hen på den lokale erhvervsskole, hvor eleverne skal skalere en bygning ned til en tegning, hvorefter de skal bygge modellen på værkstedet.

Naturligvis må dette ikke føre til, at man går på kompromis med kvalitet og faglighed i matematikfaget. Men det kan efter vores mening tilføre faget en dimension, som faktisk kan få langt flere elever til at forstå og se en mening med faget.

Der er så meget i gang allerede i samarbejdet mellem erhvervsskoler og folkeskoler. Så nu skal der bare turbo på. Vi er klar til at trække i arbejdstøjet, så snart ministeren inviterer.

Ole Heinager
Formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne

Håndværk og Design skal ifølge den politiske aftale styrkes, og her foreslår vi, at folkeskolen inddrager erhvervsskolernes viden og erfaring, og at samarbejdet om opgaven lægges i mere faste rammer.

Faget skal afspejle de processer, der er i opgaveløsning på en erhvervsuddannelse, og fagets projekter skal omfatte afklaring af opgave, idégenerering, prototyper, produktfremstilling og dokumentation.

Obligatorisk erhvervspraktik
Erhvervspraktik får også en mere fremtrædende rolle i folkeskolen i den politiske aftale. Efter vores mening burde det være obligatorisk i både 8. og 9. klasse, fordi værdien af at prøve at være på en rigtig arbejdsplads ikke kan overvurderes.

Til gengæld er det lige så vigtigt, at eleverne kan se en større mening med erhvervspraktik og derfor bliver ordentligt forberedt, og der sker en evaluering og efterbearbejdning. Men til en start bidrager vi naturligvis gerne til at skabe kontakt til lokale virksomheder og for eksempel understøtte med relevante valgfag.

Ovenstående er nogle af vores forslag, som vi håber, at vi får lejlighed til at uddybe i det kommende arbejde med undervisningsministerens udviklingsprojekt om praksisfaglighed i folkeskolen.

Der er så meget i gang allerede i samarbejdet mellem erhvervsskoler og folkeskoler. Så nu skal der bare turbo på. Vi er klar til at trække i arbejdstøjet, så snart ministeren inviterer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Heinager

Adm. direktør, Next Uddannelse København, afgående formand, DEG-L (Lederne i Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier) (24/4-24)
cand.scient.pol.

0:000:00