Forstå debatten om de opdelte gymnasier på fem minutter

FORDELING: Spørgsmålet om fordeling af gymnasieelever har længeskabt uenighed mellem blokkene og internt i regeringen. Hvilke løsningsmodeller er i spil, hvorfor er sagen gået i hårdknude – og hvordan fordeles gymnasieeleverne egentlig? Bliv klogere her.

Foto: Niels Ahlmann Olesen / Ritzau Scanpix
Simon Lessel

Hvornår startede debatten?

Debatten om den skæve elevfordeling mellem etniske danskere og elever med udenlandsk baggrund fik for alvor vind i sejlene, da Langkaer Gymnasium i sommeren 2016 besluttede at opdele de nye 1.g-klasser ud fra elevernes etniske baggrund.

Det betød, at man efter sommerferien havde tre klasser med en ligelig fordeling af etniske danske og elever med udenlandsk baggrund, og fire klasser udelukkende bestående af elever med udenlandsk baggrund.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00