Debat

GL: Taxametersystem kan ikke rette op på skæv elevfordeling

DEBAT: Vi er nødt til at få udarbejdet centrale retningslinjer for elevfordelingen, så vi sikrer en mere afbalanceret fordeling af elever, skriver Gitte Grønnemose Butler, uddannelsespolitisk chef, Gymnasiernes Lærerforening.

Centrale retningslinjer skal udarbejdes for at sikre elevfordelingen på landets gymnasieuddannelser, skriver Gitte Grønnemose Butler, uddannelsespolitisk chef, GL.
Centrale retningslinjer skal udarbejdes for at sikre elevfordelingen på landets gymnasieuddannelser, skriver Gitte Grønnemose Butler, uddannelsespolitisk chef, GL.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gitte Grønnemose Butler
Uddannelsespolitisk chef, Gymnasieskolernes Lærerforening

I et indlæg i Altinget 3. april påstår Claus Rosenkrands Olsen, uddannelsespolitisk chef i Dansk Erhverv, at der ikke er behov for centralt fastsatte regler for fordeling af elever på gymnasieuddannelserne. I stedet kan taxametersystemet bruges til at sikre en bedre elevfordeling, understreger han.

Indlægget vidner om en manglende viden om de store problemer med elevfordelingen, som gymnasierne har kæmpet med i en årrække.

Der er i den grad hårdt brug for centralt fastsatte regler for fordelingen af elever. Og de værktøjer, Rosenkrands Olsen vil styrke i taxametersystemet, kender vi allerede.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

De kan meget, men de kan ikke løse udfordringerne med en afbalanceret elevfordeling.

Udkantstaxameteret skal løftes
På STX har vi således et udkantstaxameter på 2,3 millioner kroner til små gymnasier. Det skal sikre, at de unge i provinsen også har et gymnasium relativt tæt på deres hjem med et bredt udbud af fag og studieretninger.

Udfordringen består i at sikre, at de enkelte uddannelser og skoler har en elevsammensætning, der afspejler befolkningens sammensætning i lokalområdet.

Gitte Grønnemose Butler
Uddannelsespolitisk chef, Gymnasiernes Lærerforening

Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) ser gerne, at udkantstaxameteret, der er mindre på erhvervsgymnasierne, generelt løftes, og at det udbredes til også at omfatte VUC.

Det sociale taxameter findes også i dag, og det gælder for alle ungdomsuddannelser. Det sociale taxameter giver skoler med mange frafaldstruede unge ressourcer til at søsætte ekstra tiltag, som kan hjælpe de unge med at gennemføre deres uddannelse.

Både udkantstaxameteret og det sociale taxameter har deres store berettigelse – bare ikke til at sikre en bedre elevfordeling.

Elevfordeling hjælper små gymnasier i provinsen
Vi ser ind i en tid, hvor de små gymnasier i provinsen står over for problemer. Faldet i ungdomsårgangene slår hårdere igennem her end i de store byer.

Samtidig ser vi en udbredt tendens til, at de unge orienterer sig mod storbyerne, når de vælger ungdomsuddannelse.

Konsekvensen af faldende ungdomsårgange og søgning mod storbyerne er klar: Små gymnasier i provinsen kan blive nødt til at lukke.

Ikke udelukkende begrundet i, at økonomien ikke hænger sammen, men også i, at der er for få elever tilbage til at sikre et fagligt bæredygtigt miljø.

Med centralt fastsatte regler for elevfordelingen, som udformes ud fra det geografiske nærområde, der naturligt hører til den enkelte skoles optag, kan vi forhindre, at små gymnasier drejer nøglen om.

Derudover kan vi sikre, at eleverne fortsat har et uddannelsestilbud tæt på deres hjem.

Bevægelserne vil flytte til andre gymnasier
Også når det gælder fordelingen af elever af indvandrere og efterkommere, er vi nødt til at gøre brug af centralt udstukne retningslinjer.

I dag oplever 13 almene gymnasier, at over 30 procent af ansøgningerne til næste skoleår kommer fra elever med anden etnisk baggrund end dansk.

På erhvervs-gymnasierne gælder det for tre afdelinger, mens yderligere tre afdelinger ligger lige under 30 procent i ansøgningerne.

Rosenkrands Olsens forslag om at lukke disse gymnasier giver ingen mening. Problemet er, at de unge med anden etnisk baggrund end dansk søger hinanden på gymnasierne, og at elever med etnisk dansk baggrund søger væk fra de samme gymnasier, når andelen af ikke-etnisk danske elever bliver for stor.

Denne bevægelse flytter blot til andre gymnasier, hvis man lukker de gymnasier, som er udsat for søgningerne i dag.

Læs også

Centrale retningslinjer for elevfordelingen
Det er særdeles positivt, at elever af indvandrere og efterkommere søger gymnasieuddannelserne.

Udfordringen består i at sikre, at de enkelte uddannelser og skoler har en elevsammensætning, der afspejler befolkningens sammensætning i lokalområdet.

Det er vigtigt, fordi de unge både skal møde nogen, der ligner dem selv, og som de kan spejle sig i, og nogen, der ikke gør, som kan udfordre deres verdensbillede. Det er et led i demokratisk og kulturel almendannelse.

Konkurrencen mellem uddannelsesinstitutionerne om eleverne har ikke løst disse udfordringer. Eleverne vælger typisk gymnasier ud fra popularitet blandt kammerater og den kultur, de hører, der hersker på skolen.

Hvis vi skal sikre en bred geografisk dækning af gymnasieuddannelser i hele landet, og en mere afbalanceret fordeling af elever på skolerne, er vi nødt til at få udarbejdet centrale retningslinjer for elevfordelingen.

Reglerne skal gælde alle gymnasiale uddannelser, og de skal bygge på princippet om frit valg af gymnasieuddannelse, men ikke om frit valg af skole. Den linje følger anbefalingerne fra ekspertgruppen om elevfordeling, som GL støtter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitte Grønnemose Butler

Uddannelse- og presseschef, Gymnasieskolernes Lærerforening
cand.scient.adm

0:000:00