Her er Jelveds kulturstrategi for børn og unge

DOKUMENTATION: Tirsdag lancerer kulturminister Marianne Jelved (R) en tredelt strategi for ’Børn og unges møde med kunst og kultur’. Der er i alt sat 40 millioner kroner af til nye initiativer. Få et overblik her.
Kulturminister Marianne Jelved (R) præsenterer tirsdag sin kulturstrategi for børn og unge.
Kulturminister Marianne Jelved (R) præsenterer tirsdag sin kulturstrategi for børn og unge. Foto: Nicolas Tobias Følsgaard

Kunst og kultur giver anledning til refleksion og fordybelse, og når børn maler, synger, laver teater eller spiller på instrumenter, afprøver de nye udtryksformer og bliver en del af nye fællesskaber.

Marianne Jelved (R)
Kulturminister

Alle børn, også dem, der ellers ikke kommer på museum eller til musikundervisning, skal have mulighed for at møde kunst og kultur. Det er hovedformålet med kulturminister Marianne Jelveds (R) nye strategi for børn og unges møde med kulturen.

Der er i alt sat 40 millioner kroner af til konkrete initiativer.

”I en hverdag, hvor rigtig meget individualiseres og måles i dets synlige og målbare nytteværdi, skal vi give plads til, at børn og unge også får mulighed for at udvikle sig som mennesker. Kunst og kultur giver anledning til refleksion og fordybelse, og når børn maler, synger, laver teater eller spiller på instrumenter, afprøver de nye udtryksformer og bliver en del af nye fællesskaber,” siger kulturministeren i en pressemeddelelse. 

Strategien er tredelt med nye initiativer til henholdsvis børn, skolebørn og unge. Initiativerne skal sikre, at børn og unge kommer i kontakt med de lokale kulturtilbud som en naturlig del af deres dagligdag. 

Dokumentation
Små børns møde med kunst og kultur 
For at sikre rammerne for, at alle små børn møder kunst og kultur i deres hverdag, sætter strategien fokus på tre områder, hvor der kan gøres en forskel:
  • Kompetenceudvikling og gensidig læring blandt såvel pædagoger og andre voksne i dagtilbud som kulturinstitutioner og kulturaktører i forhold til, hvordan kunst og kultur kan indgå i små børns hverdag, herunder viden om og gensidig brug af hinandens kompetencer på tværs af kulturinstitutioner og dagtilbud.
  • Alle små børn skal møde kunst og kultur, også små børn med udfordringer og børn, der ikke møder det i deres dagligdag.
  • Øget viden om små børns brug af kunst og kultur og viden om, hvilke tiltag der virker i forskellige kontekster. 
 
Skolebørns møde med kunst og kultur 
For at sikre, at alle børn i skolealderen møder kunst og kultur, sætter strategien fokus på tre områder, hvor der kan gøres en forskel:
  • Etablering af et godt og velfungerende samarbejde mellem skole og kultur- og foreningslivet og gensidig læring i lyset af implementeringen af den åbne skole i folkeskolereformen.
  • Alle børn skal tilgodeses; også dem, der ikke af sig selv møder kunst og kultur i deres opvækst.
  • En god og velfungerende koordinering af – og synlighed omkring – de eksisterende tilbud og initiativer, der findes på området.

Unges møde med kunst og kultur 
For at sikre rammerne for, at alle unge møder kunst og kultur og får mulighed for selv at skabe kulturelle aktiviteter, sætter strategien fokus på fire områder, hvor der kan gøres en forskel:
  • Der sættes fokus på unge som særskilt gruppe og styrkelse af viden og formidling.
  • Rammerne for unges selvorganisering skal styrkes og synliggøres.
  • Unge skal i højere grad involveres i udviklingen af kulturtilbud via samskabelse mellem unge og etablerede kulturaktører.
  • Alle unge skal møde kunst og kultur. Også unge med udfordringer og unge, der ikke af sig selv opsøger og benytter sig af eksisterende kulturtilbud, skal have mulighed for at engagere sig i kunst og kultur. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00