Debat

Hf-rektor: Hf klarer sig bedre end gennemsnittet

DEBAT: Toårig hf er langt bedre end gennemsnittet til at få studenterne ind på videregående uddannelser. Sådan lyder det fra rektor på HF-Centeret Efterslægten, Anne Frausing, der mener, det skyldes den særlige evalueringskultur og anvendelsesorientering. 

Hf-uddannelser er blandt andet gode til at skabe mønsterbrydere, lyder det fra rektor på HF-Centret Efterslægten. 
Hf-uddannelser er blandt andet gode til at skabe mønsterbrydere, lyder det fra rektor på HF-Centret Efterslægten. Foto: Colourbox
Sara Ridder
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anne Frausing
Rektor på HF-Centret Efterslægten

Øregård Gymnasium forsøger sig i år med en klasse uden standpunktskarakterer. Det skal give eleverne rum til at koncentrere sig om lysten til at lære. På toårig hf tør vi godt spå, at forsøget vil falde positivt ud. For det virker allerede på hf.

Fakta
Bland dig i debatten!
Skriv til [email protected]

En del af hf-uddannelsens DNA er, at der ikke gives standpunktskarakterer, og det medfører et mere befordrende undervisningsmiljø. Kursisterne er ikke konkurrenter, men tilskyndes til at trække på hinandens baggrunde, kompetencer og faglighed, så alle lærer mest muligt. Denne tilgang til læring er en afgørende årsag til, at toårig hf løfter bedst og producerer flest mønsterbrydere, også blandt drengene.

Fagpakker virker
Et af mange tiltag for at styrke kursisternes motivation er fagpakker med specifikke kombinationer af valgfag rettet mod videregående uddannelse. Det er med til at gøre hf endnu mere anvendelsesorienteret, praksisrelateret og studieforberedende. Det har mange hf-kurser allerede i dag rigtig gode erfaringer med.

Denne mulighed indgår også i ”Hf-udvalgets anbefalinger til en fremtidssikring af hf” fra august 2015. Også kursisterne understreger, at praktikforløb og fokus på videregående uddannelser og professioner styrker deres motivation og baner vejen mod deres mål.

I hf2net.dk, et netværk for 10 hf-kurser, som HF-Centret Efterslægten er en del af, mener vi, der skal være muligheder for at lave sådanne fagpakker dér, hvor det lokalt giver mening i forhold til eksterne samarbejder med erhvervsliv og videregående uddannelsessteder.

I World Aid-klassen på Efterslægten får kursisterne fx indsigt i samfundsforhold og humanitært arbejde i Danmark og i et tredjeverdensland. Klassen er netop nu i Latinamerika, hvor kursisterne er med til at bygge skoler for de lokale børn.

Bedre end gennemsnittet
I hf2net.dk mener vi, at hf’s målrettede arbejde med anvendelsesorientering er en af de direkte årsager til, at næsten 40 procent af hf-studenterne er i gang med videre uddannelse straks efter deres studentereksamen. Et meget højt tal sammenlignet med andre gymnasiale uddannelser. 81 procent af de hf-studenter, som blev færdige i 2011, var i gang med en uddannelse inden udgangen af 2013.

Tydelige forventninger, klare rammer og systematisk feedback styrker motivationen og læringsudbyttet. Det har vi rigtig gode erfaringer med i hf2net.dk.

Vores resultater taler deres tydelige sprog: Kursisterne klarer sig langt bedre end gennemsnitligt! Det underbygges af det yderst seriøse grundlag, som bl.a. EVA og DEA har leveret, og som naturligvis bør danne grundlag for det igangværende politiske arbejde med revision af de gymnasiale uddannelser.

Derfor skal hf også fortsat være et reelt alternativ til de øvrige gymnasiale uddannelser karakteriseret ved evalueringskulturen, eksamen i alle fag og generel studiekompetence samt fleksible tilrettelæggelser, der kan tilgodese mangfoldigheden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00