Højskole: Vi træder ind, hvor systemet fejler

DEBAT: Højskolerne kan træde ind, når det traditionelle system ikke slår til. De kan give de unge lysten til at lære igen, og derfor bør de tænkes ind i den nye forberedende uddannelse, skriver forstander Mogens Sommer Madsen.

Af Mogens Sommer Madsen
Forstander på Brande Højskole

Den store gruppe af sårbare unge er steget med 80 procent siden 2008. Indsatsen indtil nu er altså slået fejl. Diversiteten i tilbuddene har været for lille.

Et uddannelsesalternativ må være i stand til at give den unge en ny selvopfattelse, fange den unges interesse for det faglige og skabe et nyt miljø, hvor den unge prøver kræfter med ”sit nye jeg”. I modsat fald er vi lige vidt. Næste step er varig afhængighed af offentlig støtte.

Anderledes og differentieret undervisning
Højskolerne træder ind, hvor det traditionelle system ikke slår til, og grunden til skolernes succes er, at skolerne under højskoleloven kan tage vide individuelle hensyn og tilbyde en anderledes og differentieret undervisning.

Her kan lynhurtigt ændres praksis, hvis den ikke matcher den unges behov, og højskolelærerne stiller store krav til sig selv om forståelig formidling og en værdig, brugbar og robust konfliktløsning.

De unges lyst til at lære
Højskolerne har gennem års intensivt indsats vist sig i stand til det, som den nye uddannelse søger at opnå, nemlig at give mennesker selvværdet, kommunikationsevnen og lysten til at lære tilbage.

De unge er ikke dumme, de er ikke dovne, og de er ikke drevet af økonomiske incitamenter. Ressourcerne har de – de skal blot genopdage dem. Det gør de på en højskole.

Derfor skal højskolerne spille en central rolle i den nye forberedende uddannelse.

Intenst og givende miljø 24/7
På en højskole kommer de unge væk hjemmefra. Misbrugerne kommer bort fra misbrugsmiljøet, mobbeofrene fra mobberne, og de isolerede unge får en ny chance i et anerkendende miljø langt borte fra snærende roller og dårlige kammerater.

Eleverne opholder sig i et intenst og givende miljø 24/7, de falder ikke tilbage i gamle mønstre efter fyraften, og de får undervisning i både dag- og aftentimerne.

På en højskole nærmer elevernes fremmødefrekvens sig 100, og eleverne bliver efter endt ophold i stand til at forsætte på SOSU, Teknisk Skole eller Pædagogstudiet.

På Brande Højskole får eleverne en mentor, vejleder og underviser i en og samme pakke, de tager 9. klasses eksamen, kørekort og prøver i dansk for tosprogede. De beslutter sig for, hvad de vil fremover, og de går videre i uddannelse.

Forrige artikel Spastikerforeningen: Hold fingrene fra retskravet på STU Spastikerforeningen: Hold fingrene fra retskravet på STU Næste artikel EL: Bedre uddannelsesveje står og falder med økonomien EL: Bedre uddannelsesveje står og falder med økonomien