Ingen viden om effekt af skoleforsøg
SKOLEREFORM: Undervisningsministeriet har ikke undersøgt forskning i aldersintegreret undervisning, inden skoler og kommuner får ministeriets tilladelse til at forsøge sig med det. ”Det er jo en ren tilståelsessag,” siger forarget Merete Riisager fra LA. ”Ellers giver det jo ingen mening at lave forsøg,” replicerer ministeren.
Erik Bjørn Møller
JournalistVi ser et undervisningsministerium – som om nogen burde være grundfæstet i viden og forskning – gang på gang iværksætter forsøg uden at undersøge, hvad man ved på området i forvejen. Det er en hån mod de mennesker, der skal leve med de forsøg, og dem, som skal lægge børn til.
Merete Riisager (LA)
Undervisningsordfører
Det stigende antal skoler og kommuner, der i kølvandet på folkeskolereformen ønsker at kaste sig ud i eksperimenter med aldersintegreret undervisning, aner ikke, hvilken effekt forsøget vil have.
Det viser sig nemlig, at Undervisningsministeriet ikke har gennemført en kortlægning af den empiriske forskning inden for området, inden ministeriet har givet tilladelse til en række kommuner og skoler om at iværksætte rammeforsøg med aldersintegreret undervisning.
Ligeledes er der herhjemme heller ikke lavet en samlet evaluering af de igangværende eller afsluttede forsøg med aldersintegrerede klasser.