Ingen viden om effekt af skoleforsøg

SKOLEREFORM: Undervisningsministeriet har ikke undersøgt forskning i aldersintegreret undervisning, inden skoler og kommuner får ministeriets tilladelse til at forsøge sig med det. ”Det er jo en ren tilståelsessag,” siger forarget Merete Riisager fra LA. ”Ellers giver det jo ingen mening at lave forsøg,” replicerer ministeren.

Undervisningsminister Christine Antorini tager eleverne som gidsler, når hun rask væk - uden dokumentation for effekten - giver kommunerne lov til at iværksætte forsøg med aldersintegreret undervisning, mener Liberal Alliances undervisningsordfører, Merete Riisager.
Undervisningsminister Christine Antorini tager eleverne som gidsler, når hun rask væk - uden dokumentation for effekten - giver kommunerne lov til at iværksætte forsøg med aldersintegreret undervisning, mener Liberal Alliances undervisningsordfører, Merete Riisager.Foto: Colourbox.com
Erik Bjørn Møller

Vi ser et undervisningsministerium – som om nogen burde være grundfæstet i viden og forskning – gang på gang iværksætter forsøg uden at undersøge, hvad man ved på området i forvejen. Det er en hån mod de mennesker, der skal leve med de forsøg, og dem, som skal lægge børn til.

Merete Riisager (LA)
Undervisningsordfører
Fakta
Undervisningsministeriet har opfordret kommunerne til at forsøge sig med aldersintegreret undervisning, og interessen i kommunerne vokser. Lige nu har 12 kommuner lov til at forsøge sig. Deres godkendelser er givet under frikommune-forsøget og dels som forsøg under udfordringsretten og dels som følge af enkeltansøgning i henhold til folkeskoleloven. Hertil kommer, at syv kommuner har fulgt ministerens opfordring til at søge om dispensation til at gennemføre rammeforsøg med aldersintegrerede klasser - deres ansøgninger er under behandling nu. Tidligere har utilfredse forældre på Vangeboskolen  i Nordsjælland krævet afstemning om indførelse af aldersintegreret undervisning, som skoleledelsen var i gang med at indføre. Men forældre kan ikke via afstemning bestemme, hvilken pædagogisk linje skolen skal køre efter, lød meldingen fra Undervisningsministeriet. Samtidig oplyser undervisningsministeren nu, at ministeriet ikke har gransket den eksisterende forskning på området, inden ministeriet har givet kommuner lov til at kaste sig ud i de nye forsøg med at blande eleverne.

Det stigende antal skoler og kommuner, der i kølvandet på folkeskolereformen ønsker at kaste sig ud i eksperimenter med aldersintegreret undervisning, aner ikke, hvilken effekt forsøget vil have.

Det viser sig nemlig, at Undervisningsministeriet ikke har gennemført en kortlægning af den empiriske forskning inden for området, inden ministeriet har givet tilladelse til en række kommuner og skoler om at iværksætte rammeforsøg med aldersintegreret undervisning.

Ligeledes er der herhjemme heller ikke lavet en samlet evaluering af de igangværende eller afsluttede forsøg med aldersintegrerede klasser.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00