KL vil sætte markant ind over for vikarbrug i folkeskolen

SKOLE: Der er brug for en gennemgribende indsats mod lærerfravær og vikarbrug i folkeskolen. Det mener KL, som vil have lavet en ny, stor vikarundersøgelse. Undervisningsministeren kvitterer for initiativet. 

I sidste uge var Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg, til møde med folkeskoleforligskredsen. "Jeg blev modtaget med stor interesse og lydhørhed," siger han.
I sidste uge var Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg, til møde med folkeskoleforligskredsen. "Jeg blev modtaget med stor interesse og lydhørhed," siger han.
Malte Bruhn

Der er brug for et opgør med vikarbrug og lærerfravær i folkeskolen. 

Hvis Folketinget så oven i hatten laver et måltal for brug af vikarer, så har skolerne bare to statslige mål, de ikke kan leve op til.

Thomas Gyldal Petersen (S)
Formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg

Det mener formanden for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg, Thomas Gyldal Petersen (S). 

Derfor foreslår han, at Undervisningsministeriet – sammen med KL – laver en detaljeret kortlægning af, hvorfor skolerne bruger vikarer i 11 procent af undervisningen.

“Vi har brug for en større viden om, hvad der præcis ligger til grund for skolernes alt for høje brug af vikarer,” siger Thomas Gyldal Petersen, der til daglig er borgmester i Herlev. 

Fakta
KL's forslag 

På baggrund af et møde i Undervisningsministeriet sendte KL et brev til forligskredsen, hvor de præciserede deres ønsker og synspunkter i forhold til spørgsmålet om skolernes brug af vikarer. 

KL vil afdække årsagerne til lærernes fravær. Det skal ske i samarbejde med Undervisningsministeriet, Skolelederforeningen og Børne- og Kulturchefforeningen. 

KL peger selv på tre overordnede årsager til fravær og vikardækning: 

– Fravær og vikardækning, som skyldes overenskomstberettiget fravær: sygefravær, 6. ferieuge, barsel, sygeorlov, pension og opsigelser midt i et skoleår. 

– Fravær og vikardækning, som skyldes kompetenceudvikling (særligt
stort behov i disse år på grund af kravet om fuld kompetencedækning, som
kommuner/skoler skal leve op til).

– Det resterende fravær. For eksempel møder om børn på det specialiserede område. 

KL foreslår også ...

... at kigge på skolernes måde at registrere fravær på. 

... at droppe idéen om måltal for brugen af vikarer. 

... at fortsætte arbejdet med at indsamle gode eksempler på at minimere vikarbehovet
og øge kvaliteten af vikartimer.

Kilde: KL

Den indsamlede viden skal danne udgangspunkt for konkrete initiativer, der skal få vikarerne ud af klasselokalerne, forklarer han. 

Måltal hjælper ikke 
Thomas Gyldal Petersen præsenterede idéen på et møde i folkeskoleforligskredsen 3. oktober.

Ligesom BUPL og Lærerforeningen var han inviteret for at præsentere sine holdninger til regeringens nye udspil til justeringer af folkeskolereformen. 

I udspillet, der blev fremlagt i september, lægger regeringen op til at lave en årlig opgørelse over skolernes forbrug af vikarer.

På den baggrund vil regeringen fastsætte kommunale målsætninger for, hvor meget vikarforbruget skal falde til.

Og så skal de enkelte skolers resultater være offentlige.  

Ifølge Thomas Gyldal Petersen hjælper det ikke at "hænge skolerne ud i offentligheden". 

“Problemet er meget mere komplekst,” siger han og fortsætter:  

“Vi skal finde ud af, hvorfor de enkelte skoler har meget fravær. Og på den baggrund skal vi finde ud af, hvad Folketinget kan gøre, hvad kommunerne kan gøre, og hvad skolerne selv kan gøre for at nedbringe vikardækningen,” siger Thomas Gyldal Petersen.

Ned med kompetencedækning  
På mødet med forligskredsen fremhævede KL-formanden lærernes efteruddannelse som en afgørende årsag til det høje vikarforbrug. 

Hen henviser til, at Folketinget har vedtaget en ambition om, at 95 procent af al undervisning skal varetages af lærere med relevante kompetencer.

Den betyder mere lærerfravær og flere vikarer, siger KL, der længe har kæmpet for at nedjustere ambitionen. 

“Hvis Folketinget så oven i hatten laver et måltal for brug af vikarer, så har skolerne bare to statslige mål, de ikke kan leve op til,” siger Thomas Gyldal Petersen.  

I august skrev Altinget, at en enig folkeskoleforligskreds afviste at nedjustere kompetencedækningsambitionen. 

Undervisningsminister Merete Riisager er derimod klar til at nedjustere ambitionen.

Det foreslog hun i forbindelse med udspillet til justeringer af folkeskolereformen, som forligskredsen i øjeblikket forhandler.  

S: Sig ja, minister 
En nedjustering af målsætningen er dog “slet ikke nok,” hvis problemet med vikarer skal løses, siger Annette Lind, undervisningsordfører for Socialdemokratiet.  

Hun opfordrer på de kraftigste undervisningsministeren til at takke ja til KL’s forslag. 

“På den baggrund skal ministeren fremlægge en langsigtet plan for, hvordan hun vil nedbringe lærerfraværet,” siger Annette Lind, der i sommer kaldte ministeren i samråd om netop skolernes brug af vikarer.  

Samrådet skulle oprindeligt have været afholdt i går, tirsdag, men er blevet udskudt. 

Annette Lind foreslår selv at oprette flere læreruddannelser i udkantsområderne, så skolerne i de tyndt befolkede områder får nemmere ved at finde lærere. 

Og så siger hun, at nogle skoler har så få penge, at de er nødt til at ansætte vikarer fremfor uddannede lærere.  

Vil en kommende socialdemokratisk regering give flere penge til kommunerne?  

“Vi skal hjælpe kommunerne. Økonomien skal passe med den opgave, vi reelt stiller dem,” siger hun.

Gode idéer 
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) vil ikke kommentere KL's konkrete forslag, da forhandlingerne om justeringerne af folkeskolen stadig er undervejs. 

I en mail til Altinget skriver hun, at det er op til partierne i forligskredsen at bestemme, "hvilke forslag de ønsker at tage med videre til forhandlingsbordet".

Hun skriver, at hun selv valgt at fokusere på "større gennemsigtighed i brugen af vikarer" og "kommunale målsætninger".

Hun sætter dog pris på KL's indspark i forhandlingerne. 

"Det er vigtigt at få input fra dem (KL, red.). Og der var flere gode, konstruktive ideer, som jeg gerne vil kvittere for," skriver Merete Riisager. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Annette Lind

Generalkonsul, Flensborg, fhv. MF (S)
lærer (Nørre Nissum Seminarium 1994)

Merete Riisager

Forfatter, foredragsholder, fhv. undervisningsminister (LA), fhv. direktør, Dansk Svømmeunion
cand.mag.pæd. (Københavns Uni. 2003)

Thomas Gyldal Petersen

Borgmester (S), Herlev Kommune, formand, KL's Børne- og Undervisningsudvalg
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

0:000:00