Politiker om kommunale studieture: Det har taget helt overhånd

KRITIK: Lyngby-Taarbæks viceborgmester skyder med skarpt mod den kommunale skoleverden, der ”kaster sig fra den ene trend over i den næste” og i sparetider valfarter på studieture til Canada og New Zealand for at høre om ”noget, de kan læse i en bog”.

Både Canada og New Zealand er rejsemål for mange kommunalpolitikere og skolefolk, der vil finde inspiration til, hvordan danske elever kan blive dygtigere.
Både Canada og New Zealand er rejsemål for mange kommunalpolitikere og skolefolk, der vil finde inspiration til, hvordan danske elever kan blive dygtigere.Foto: Colourbox.dk
Erik Bjørn Møller

Kommunale skoleforvaltninger og skoleledere har gjort sig selv til ofre for engelske modeord og koncepter om, hvordan danske skoleelever skal blive dygtigere, mens de flokkes i lufthavnen for at rejse på studietur til Canada og New Zealand for at høre mere om læringskoncepterne – selvom de lige så godt kunne læse om det i en bog.

Sådan lyder det i en bredside fra Lyngby-Taarbæks socialdemokratiske viceborgmester, Simon Pihl Sørensen, der i folkeskolereformens tredje år efterhånden er dødtræt af at høre om ”cooperative learning”, ”classroom management” og ”synlig læring” - også kaldet ”visible learning”.

Se interview med Simon Pihl Sørensen her. 

”Vi ser sådan en konceptualiserings-fascisme, hvor folk kaster sig fra den ene trend over i den næste. Man sætter sit eget intellekt ud af kraft - det foregår jo nærmest som en sekt. Det er så ubegavet. Det eneste koncept, vi ikke har hørt om endnu, er et fag-fagligt koncept,” siger Simon Pihl Sørensen til Altinget.

Det er jo dumt at kaste Grundtvig og Kold og andre ud med badevandet, fordi der kommer nogle smarte konsulenter, som løber glade ned til banken i Wellington på New Zealand.

Simon Pihl Sørensen (S)
Viceborgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune

Læs også: Kommunalpolitikere og embedsmænd valfarter på studieture til Canada

Hans udtalelser kommer i kølvandet på Altingets skildring forleden af, hvordan 29 danske kommuner i de seneste år har sendt 725 kommunalpolitikere, embedsmænd og skolefolk på studieture til Ontario i Canada for at få inspiration til implementeringen af folkeskolereformen herhjemme.

Guruen Hattie
Samtidig sætter andre kommuner i stedet kursen mod New Zealand, hvor skoleforskeren John Hattie med sine idéer om synlig læring nærmest er blevet lidt af en guru for mange danske skolefolk.

Det gælder eksempelvis Næstved Kommune, der efter nytår formedelst 350.000 kroner vil sende flere embedsmænd og skoleledere til New Zealand for at hente inspiration til synlig læring, ligesom Gentofte Kommune allerede har brugt 347.000 kroner på den samme destination.

Læs også: Skoledirektør om Canada-tur: Vi har fået noget ud af det

”Det er jo helt vildt. Det har taget fuldstændig overhånd. Men rent faktisk er der jo tale om begavede mennesker med en uddannelse, og alt det, de får at vide derovre, kan de jo læse i en bog. Som offentlige myndigheder har vi som kommuner en særlig forpligtelse til at vise mådehold, ikke mindst i en tid, hvor pengene til folkeskolen bliver mindre år efter år,” siger Simon Pihl Sørensen.

Og i Lyngby-Taarbæk Kommune står han ikke alene med sine synspunkter. Derfor har et flertal i byrådet nu besluttet at melde sig ud af et fælleskommunalt projekt om synlig læring for 52 skoler sammen med Rudersdal, Gentofte og Gladsaxe kommuner.

"Ren tv-shop"
”Vi meldte os ud, fordi det var så rigidt, udansk og dårligt. Det var ikke Hatties forskning, der var noget galt med. Men det er blevet konceptualiseret, så det mindede om en billig omgang tv-shop,” siger Simon Pihl Sørensen.

”Vi fik blandt andet vist et billede af en dreng i New Zealand. Han havde det dårligt og græd. Så skiftede scenen, og nu havde han det godt og var glad – for nu var han kommet på en skole, der praktiserede visible learning. Altså, du ville korse dig, det var helt ude i hegnet,” siger Lyngby-Taarbæks viceborgmester.

Han tøver ikke med at kalde det hidtidige samarbejdsprojekt om synlig læring for ”en fornærmelse” mod både kommunens ansatte og børnene.

Smarte konsulenter
”Det er en skandale, der har været kørt. Der har været skoler, der har været på det samme kursus to gange. Der har været sådan en halleluja-stemning omkring det. Men det er jo dumt at kaste Grundtvig og Kold og andre ud med badevandet, fordi der kommer nogle smarte konsulenter, som løber glade ned til banken i Wellington på New Zealand - hvor de i øvrigt har skoler og et system, der slet ikke ligner vores,” siger Simon Pihl Sørensen.

Lyngby-Taarbæk opgiver dog ikke at arbejde med synlig læring i folkeskolerne fremover – men nu vil man udvikle sin egen lokale udgave.

Adskillige danske kommuner har synlig læring som et af deres ledeord i planerne for skolerne. Ifølge bladet Folkeskolen har mindst otte kommuner skrevet kontrakt med en dansk afdeling af det engelske firma, Challenging Learning, der har licens på John Hatties Visible Learning i Skandinavien. Regningen for et projekt af den karakter løber op i cirka fem millioner kroner per kommune.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00