Lektor: Co-teaching kan kvalificere kortere skoledage

DEBAT: Hvis kortere skoledage skal give øget kvalitet i folkeskolen, er der brug for at prøve noget nyt. Her kan co-teaching være løsningen, skriver lektor ved Metropol Andy Højholdt.

Af Andy Højholdt
Lektor i pædagogik ved Professionshøjskolen Metropol og udgiver af bogen Co-teaching

Knap halvdelen af landets folkeskoler har dette skoleår valgt at reducere i skoledagens længde. Samtidig øges antallet af timer, hvor to undervisere er sammen i klassen. Skal denne praksis føre til øget kvalitet i skolens praksis, så skal underviserne lære at drage aktivt nytte af hinandens faglige forskelligheder til glæde for børnene. De skal lære at co-teache.

Kompetenceløft af undervisere
Det kan læres at undervise sammen – men et kvalitativt løft af undervisningen forudsætter et kompetencemæssigt løft af underviserne.

Især i USA har man i årevis anvendt brugen af to forskellige undervisere i klassen i form af co-teaching (kollaborativ undervisning). Målet med co-teaching er at skabe mere inkluderende læringsmiljøer til gavn for alle elever – uanset forudsætninger. Og mange steder lykkes man godt med dette. På læreruddannelserne er der co-teaching-kurser, og på mange skoler er det et vigtigt indsatsområde.

Bruge mulighederne ved to undervisere
Erfaringerne derfra viser, at underviserne for at lykkes blandt andet skal lære, at det ikke duer, at den ene underviser, og den anden blot assisterer i klassen.

Underviserne skal derimod lære at bruge nogle af de flere muligheder, som de to undervisere i klassen giver til at skabe helt andre typer af variation i undervisningen.

Eksempelvis kan underviserne lave stationsundervisning, hvor eleverne roterer mellem læringsstationer i undervisningen, eller de kan gøre sig umage med at kommunikere på forskellige faglige niveauer i undervisningen, så kommunikationen udfordrer flere af eleverne. Blandt andet herved tilstræber man, at de to undervisere kommer aktivt og forskelligt i spil.

Lære at undervise sammen
Mange lærere har i Danmark har aldrig lært at undervise sammen med andre. Lærere, der har stået alene i en klasse i årevis, skal nu for første gang til at undervise sammen med andre. Det betyder, at den lukkede dør til klassen, til forberedelsen og evalueringen skal lukkes op – og de fælles processer skal løftes med kvalitet.

Fra et forskningsperspektiv er det meget vigtigt at understrege, at hvis ikke personalet bliver uddannet til at undervise sammen og mestre samarbejdets kunst i undervisningen, har denne ordning næppe effekt.

Faktisk viser en række undersøgelser, at man kan risikere det modsatte: at undervisningen med to undervisere formentlig bliver dårligere, når og hvis den varetages af to undervisere, som ikke er kompetente til at undervise – sammen. Til skade for elevernes læring!

Kortere skoledage med kompetente undervisere
En kortere skoledag med mere af det samme duer altså ikke – men en kortere skoledag med kompetente undervisere, som er gode til at planlægge, undervise og evaluere sammen, kan formentlig skabe øget inklusion og bedre undervisningsmiljø for alle børn.

Kvalitet kommer bare ikke af sig selv. Hvis ikke der bliver prioriteret kompetenceudvikling af underviserne i den kortere skoledag med flere undervisere i klassen, vil de kortere skoledage næppe føre til et løft af skolen.

Mere af den samme slags undervisning duer ikke! Prøv noget andet! – fristes man til at sige.

Det kunne være co-teaching.

Forrige artikel Dansk Byggeri: Gode håndværkere går aldrig af mode Dansk Byggeri: Gode håndværkere går aldrig af mode Næste artikel Syddjurs-borgmester: Giv os ro til at arbejde med vores folkeskoler Syddjurs-borgmester: Giv os ro til at arbejde med vores folkeskoler
Her er medlemmerne af Ahlers’ nye lærerkommission

Her er medlemmerne af Ahlers’ nye lærerkommission

LÆRERUDDANNELSE: De resterende medlemmer af regeringens nye lærerkommission er offentliggjort. Udover to professorer kan formand Simon Calmar Andersen se frem til assistance fra en prorektor, en skoleleder og en lærer fra Bagsværd Skole.